6 podstawowych kryteriów oceny oferty pracy

Co sprawia, że dane ogłoszenie o zatrudnieniu przykłuwa naszą uwagę? Jakie oferty pracy warto poddać rozwadze?

6 podstawowych kryteriów oceny oferty pracy
Jak wybrać dobrą ofertę pracy?

W poszukiwaniu zatrudnienia najczęściej pomagają nam internetowe portale stanowiące zbiór najróżniejszych ogłoszeń. Oferty pracy znajdujemy:

  • w papierowych wydaniach gazet codziennych,
  • na sklepowych tablicach, 
  • w mejlowych skrzynkach czy
  • na portalach społecznościowych.

Jest ich tak dużo, że często zapominamy, by przed zgłoszeniem chęci wzięcia udziału w procesie rekrutacji sprawdzić, ile tak naprawdę warte są oferty pracy, które przeglądamy i co stanowi o ich jakości. Na jakiej podstawie przeprowadzić ocenę oferty pracy?

Oferowane wynagrodzenie

Pieniądze nie są najważniejsze, a jednak, w większości przypadków, to właśnie dla zysków finansowych szukamy zatrudnienia bądź postanawiamy zmienić pracę.

Zastanówmy się więc, zanim podejmiemy decyzję, by aplikować na wybraną pozycje, czy oferowane wynagrodzenie spełnia nasze oczekiwania i czy pozwoli nam prowadzić życie na takim poziomie, jakiego oczekujemy.

Na rynku ogłoszeń pojawia się coraz więcej ofert nie przedstawiających żadnej konkretnej stawki, mówiących jedynie o „atrakcyjnym wynagrodzeniu”.

Tego typu zapewnienia pracodawcy mogą oznaczać, że oferowane stawki wcale nie będą tak wysokie, jak byśmy tego oczekiwali.

Jeśli jednak zdecydujemy się aplikować i otrzymamy odpowiedź zwrotną, nie bójmy się negocjować warunków zatrudnienia.

Atrakcyjny pakiet dodatków

Oferty pracy to nie tylko wynagrodzenie bazowe, ale również pakiet wyposażenia dodatkowego, w skład którego wchodzić mogą:

  • ubezpieczenie socjalne czy zdrowotne,
  • premie motywacyjne,
  • dodatki żywieniowe,  
  • budżet reprezentacyjny,
  • zniżki na środki transportu czy
  • wejścia na obiekty sportowe.

Sprawdźmy, czy wybrana oferta traktuje o przewidywanych szkoleniach dla pracowników, a więc czy firma planuje inwestować w zatrudnionych.

Czas pracy i odległość firmy od miejsca zamieszkania

Oferty pracy muszą zawierać informację o proponowanym czasie pracy i jego trybie (zmianowym, dziennym, nocnym itp.). Wyszczególniony powinien być również rodzaj umowy, na podstawie której pracownik zostanie zatrudniony. Jeśli szukasz ofert stażu, warto upewnić się jaki typ współpracy oferuje pracodawca.

Przed podjęciem decyzji musimy również rozważyć odległość firmy od miejsca zamieszkania, aby wiedzieć, ile czasu i pieniędzy stracimy na codziennie przejazdy. Dopiero wtedy ocenić możemy faktyczny zysk finansowy z oferowanego zatrudnienia, podobnie jak jego potencjalny wpływ na nasz czas wolny czy życie towarzyskie.  

Kultura firmy

Zanim zdecydujesz, czy wybór danej oferty pracy jest dla ciebie odpowiedni, zapoznaj się nie tylko z samym stanowiskiem i związanymi z jego piastowaniem obowiązakami i przywilejami, ale postaraj się ocenić również, na ile opis firmy, realizowanych przez nią celów, stawianych przed pracownikami wyzwań i promowanych wartości jest dla ciebie odpowiedni. Nie każdy jest stworzony do pracy w szybko rozwijającym się przedsiębiorstwie, w którym pracownik skazany jest na pracę pod presją czasu.

Jeśli oferta pracy wygląda na interesującą, warto poświęcić kilka chwil na wyszukanie informacji o firmie, jej sukcesach i porażkach, opiniach klientów i pracowników. 

Perspektywy rozwoju zawodowego

Każdy z nas chciałby się rozwijać i stara się wyznaczać sobie kolejne cele na ścieżce kariery. Oferty pracy powinny więc zawierać przynajmniej prowizorycznie nakreślony obraz przewidywanego dla poszukiwanego pracownika rozwoju zawodowego. Unikajmy firm o płaskiej strukturze, w których nigdy nie doczekamy się awansu.

Twoje odczucia

Warto zastanowić się, czy dana oferta pracy jest rzeczywiście tym, czego szukamy. Być może wysokie wynagrodzenie, darmowe wejścia na siłownię czy bliskość od domu nie zrekompensują nam poczucia, że robimy coś, czego nie lubimy i co nie przynosi nam żadnej satysfakcji. Wybierajmy tylko spośród ofert, które sprawiają, że czujemy się zmotywowani do podjęcia nowych wyzwań. 

Czytaj więcej:
ABC LinkedIn, czyli zwiększ swoje szanse na rynku pracy »
Jak szukać pracy w internecie? »
Jakie wady i zalety ma umowa o pracę? »
Jakie wady i zalety ma umowa zlecenie? »
Jakie wady i zalety ma umowa o dzieło? »
5 metod efektywnego szukania pracy »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie