Przelew na zły rachunek: co dalej?

Przelew to najlepszy sposób na bezpieczne i szybkie przekazanie pieniędzy wybranemu odbiorcy. Co zrobić w przypadku, gdy pomyłkowo zlecimy jego realizację na błędny numer rachunku?

Przelew na zły rachunek: co dalej?
Co zrobić, gdy nasze pieniądze otrzyma ktoś, kto niepowinien?

Przelew w większości banków może zostać zrealizowany jedynie w oparciu o podany numer konta bankowego. Rzadziej zdarza się, by banki weryfikowały dodatkowo imię i nazwisko osoby lub nazwę firmy przyporządkowanej danemu rachunkowi, sprawdzanie wskazanego adresu należy natomiast do niezwykle niepopularnych procedur.

Większość pomyłek w numerze konta odbiorcy wyłapywana jest już przy wprowadzaniu cyfr - banki posiadają w swoich systemach zabezpieczenia, które wykrywają błędy w oparciu o numer kontrolny zawarty w ciągu cyfr identyfikujących rachunek. O ile zatem stworzenie własnego numeru konta spełniającego wymogi międzynarodowego systemu identyfikacji rachunków bankowych mogłoby graniczyć z cudem, o tyle przesłanie pieniędzy na któryś z istniejących, acz nienależących do zamierzonego adresata, nie jest już wcale tak trudno.

Co zrobić, gdy przelew zostanie dostarczony na niewłaściwy rachunek?

Pomyliłeś rachunek odbiorcy przelewu?

W najlepszej sytuacji są ci z nas, którzy swoją pomyłkę zauważyli tuż po zleceniu bankowi polecenia realizacji przelewu.

  • Jeśli przelew będzie miał nadal status oczekującego na realizację, wystarczy telefon do oddziału z prośbą o anulowanie zlecenia. Czasami mamy taką możliwość również w systemie bankowości internetowej - wystarczy znaleźć listę oczekujących przelewów i sprawdzić możliwość samodzielnego anulowania.
  • W sytuacji, gdy przelew jest już realizowany lub pieniądze znalazły się na wskazanym rachunku, konieczne będzie złożenie pisemnej reklamacji, którą bank przekaże placówce właściciela konta wskazanego jako adresat przelewu. 
Płać kartą i korzystaj z rabatów sprawdź

W większości przypadków sytuację udaje się rozwiązać bez większych trudności. Jeśli wiemy, że przelew został zrealizowany, możemy też próbować dodzwonić się bezpośrednio do osoby lub firmy, która pieniądze otrzymała. Taki zabieg będzie jednak możliwy jedynie jeśli znamy właściciela rachunku, na który przelaliśmy pieniądze. Dotarcie do takiej informacji samodzielnie jest prawie niemożliwe, gdyż banki nie mają prawa ujawnić danych swoich klientów. W przypadku złożenia reklamacji, wszelkie kwestie formalne pozostają w rękach banku.

Inną zbliżoną sytuacją może być przelanie środków na nieistniejące już konto bankowe. Dzieje się tak szczególnie często, gdy korzystamy z listy stałych odbiorców, którą zapomnieliśmy aktualizować. Nie musimy się jednak martwić. Bank po nieudanej próbie realizacji przelewu na zamknięty rachunek, zwróci nam całość środków najczęściej bez pobierania prowizji.

Niespodziewany przelew na moje konto

A co robić w sytuacji, gdy to na naszym rachunku zostanie zaksięgowana kwota z pomyłkowego przelewu?

  • Jeśli mamy ku temu wystarczająco danych, możemy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub osobą prywatną, która przelew zleciła, i, po uzgodnieniu szczegółów, dokonać zwrotu zaksięgowanej sumy.
  • W przypadku, gdy będziemy mieć problem ze skontaktowaniem się z nadawcą przelewu, możemy poprosić o wsparcie bank.

Pamiętaj: jeśli jako odbiorcy pomyłkowo przesłanej nam kwoty pieniędzy nie zgodzimy się na anulowanie operacji lub zataimy fakt osiągnięcia korzyści majątkowej kosztem innego podmiotu, możemy obawiać się pociągnięcia do odpowiedzialności karnej.

Przelew to szybki i wygodny sposób przekazania pieniędzy wybranemu odbiorcy. Pamiętajmy, że o jego realizacji decyduje w większości przypadków jedynie podanie numeru rachunku – upewnijmy się więc, że nie popełniliśmy błędu wpisując w wyznaczone pole numer konta odbiorcy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie