Co opłaca się jeść w wakacje?

Latem opłaca się jeść przede wszystkim produkty sezonowe, których mamy pod dostatkiem w przydomowych ogródkach i na miejskich bazarach. Nie zapominajmy przy tym o odpowiednim nawodnieniu!  

Co opłaca się jeść w wakacje?
Żywność, która zregeneruje organizm, ochłodzi oraz poprawi wygląd skóry

Okres letni to idealny czas na zmianę nawyków żywieniowych. Zazwyczaj w sposób naturalny odstawiamy wtedy ciężkostrawne pokarmy na bok, na rzecz spożywania lekkich i orzeźwiających posiłków.

W tym czasie opłaca się jeść sezonowe warzywa i owoce oraz produkty, które ochłodzą ciało podczas upałów i odżywią organizm od środka. Efektem tego będzie promienista cera i świetne samopoczucie.  
 

PRODUKTY SEZONOWE: OPŁACA SIĘ JE SPOŻYWAĆ!

Okres letni to istny raj dla podniebienia. Pojawiają się długo wyczekiwane owoce lata oraz młode warzywa, które kuszą różnobarwnymi kolorami, a przede wszystkim smakiem.

Opłaca się je spożywać zwłaszcza w tym okresie, gdyż upały połączone z niską wilgotnością powietrza mogą być przyczyną odwodnienia i osłabienia organizmu (co objawiać się może np. częstymi bólami głowy lub nawet omdleniami).
 
 

NAWODNIENIE ORGANIZMU TO PODSTAWA

Letnia dieta powinna w szczególności obfitować w produkty nawadniające organizm, przy czym podstawę powinna stanowić niegazowana woda mineralna.
 
Nie samą wodą człowiek jednak żyje, dlatego warto też zwiększyć spożycie produktów, które nawadniają organizm, a ograniczyć te odwadniające.  
 
Podczas upałów opłaca się więc ograniczyć spożycie kawy, mocnej herbaty, alkoholu, puszkowanych napojów gazowanych, czy słodzonych soków i napojów. Kofeina oraz zawarty w tych napojach cukier będzie przyczyną odciągania wody z komórek (właściwości hipertoniczne), a więc odwodnienia organizmu.
 
Latem uważajmy również na ciężkostrawne i pikantne potrawy, które dodatkowo wzmagają potliwość. Zastąpmy je lekkimi potrawami przygotowanymi na bazie chudego nabiału, ryb i mięsa drobiowego.
 
Z kolei zwiększenie produktów bogatych w wodę pozytywnie wpłynie na gospodarkę wodną organizmu i przyczyni się do lepszego samopoczucia, tryskania energią i widoczną poprawą wyglądu skóry. Nawadniające właściwości posiadają przykładowo: pomidory, ogórki, marchewka, melony, arbuzy, jabłka, cytrusy, różnego rodzaju kasze i ryż czy owsianka.
 
 

CO WARTO JEŚĆ W WAKACJE?

Truskawki i maliny to wyczekiwane przez wiele osób owoce, które stanowią symbol lata i słońca. Ponadto posiadają ogromne walory zdrowotne, m.in. dużo witaminy C, witamin z grupy B, usprawniają pracę jelit dzięki zawartości błonnika, a ponadto posiadają właściwości antynowotworowe. Są niskokaloryczne i zawierają dużą ilość wody.  
 
Niskoenergetyczny rabarbar w wielu domach zasługuje na miano króla lata. I bardzo słusznie! Charakteryzuje się wysoką zawartością składników mineralnych i witaminy C. Zawiera również enzym rapontycynę o właściwościach podobnych do żeńskich hormonów, dlatego kobiety w okresie menopauzy powinny spożywać go w zwiększonej ilości.   
        
O ile to tylko możliwe powinniśmy maksymalnie wykorzystać dostępność szparagów, które są źródłem kwasu foliowego, wit. A i C oraz potasu. Są szczególnie polecane kobietom, które planują powiększyć swoją rodzinę. Apel do przyszłych mam: szparagi na talerze!
 
Lato to również czas słowiańskich chłodników, czyli ochładzających zup. Są pyszne, lekkie i zdrowe, gdyż ich głównym składnikiem są świeże warzywa i owoce. Na szczególną uwagę zasługują tutaj nawadniające ogórki oraz pełne witamin buraki i botwinka.  
 
Kolejnym produktem żywnościowym wartym do włączenia do letnich posiłków jest kalarepa. Na szczególną uwagę zasługuje znajdująca się w niej luteina, która wspomaga prawidłowy proces widzenia oraz izotiocyjany i indole chroniące przed nowotworami.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie