Czy informacja "Zwrotów nie przyjmujemy" jest zgodna z prawem?

Czy sprzedawca ma prawo odmówić klientom możliwości zwrotów towarów zgodnych z umową i spełniających swoje funkcje?

Czy informacja
Kiedy sklep może nie przyjąć towaru?
  • zwrot towaru
  • reklamacja

Niezaplanowane zakupy zdarzają się niejednemu z nas. Często ulegamy chwytliwym hasłom reklamowym, niezwykle wygadanemu sprzedawcy lub promocji ogłaszającej 30% obniżki cen wybranych towarów. Po powrocie do domu z zakupionym produktem uznajemy jednak, że wcale nie jest on nam potrzebny, wydaliśmy za dużo pieniędzy, ktoś inny kupił nam już coś podobnego albo wcale nam się nowy nabytek nie podoba. Czy w takiej sytuacji możemy oddać sprzedawcy towar? Czy tabliczka „Zwrotów nie przyjmujemy” widoczna w wielu sklepach ma swoje uzasadnienie prawne?

 

Przemyśl swoje zakupy

 

Wprowadzona na mocy ustawy z 1983 roku zasada pozwalająca klientom dokonywać zwrotów towarów, które w jakikolwiek sposób nie spełniły ich oczekiwań w ciągu pięciu dni roboczych dawno przestała obowiązywać

 

Oznacza to, że dokonując zakupu w sklepie stacjonarnym, zapewniającym możliwość dotknięcia, obejrzenia czy przymierzenia towaru nie mamy możliwości oddania go z powrotem do sklepu tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie i uznaliśmy, że dokonaliśmy złego wyboru.

 

Niektóre sklepy idą klientom na rękę, próbując zachęcić ich do zakupu właśnie poprzez umożliwienie dokonania zwrotów nabytych produktów. Jest to jednak tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy w ramach stosowanej strategii marketingowej – nikt nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zawrotów.

 

Jeśli mamy wątpliwości, czy w danym sklepie istnieje możliwość dokonania zwrotów, warto wcześniej zapytać o to sprzedawcę. W przypadku, gdy zapewni on nas, że możemy oddać zakupiony towar, postarajmy się o pisemne zapewnienie wraz z podpisem, pieczątką sklepu i obowiązującym terminem zwrotu.

 

PAMIĘTAJ: Do nieodpłatnego zwrotu towaru prawo mają jednak ci klienci, którzy dokonują zakupów online, przez telefon, na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

 

Zwrot towaru to nie reklamacja

 

O ile prawo nie daje klientowi możliwości zwrotu spełniającego swoją funkcję towaru, o tyle każdy produkt niezgodny z umową (zawieraną w momencie dokonywania zakupu) może zostać zareklamowany. Sprzedawca nie ma prawa odmówić klientowi prawa reklamacji wadliwego towaru. Informacja o nieuznawaniu reklamacji jest więc niezgodna z prawem.

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie