Czy kredyt dla firm można wpisać w koszty uzyskania przychodu?

Kredyt dla firm to spore obciążenie budżetu przedsiębiorstwa. Czy ponoszone wydatki można wliczyć w koszt uzyskania przychodu?

Czy kredyt dla firm można wpisać w koszty uzyskania przychodu?
Jak rozliczyć się z fiskusem?
  • koszty kredytu dla firm
  • firmowy kredyt obrotowy
  • odsetki kredytowe a przychód

Kredyt dla firm to coraz częściej wybierane rozwiązanie pozwalające na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej, jej rozwój i inwestycje. Jego zaciągnięcie to często spore obciążenie dla budżetu przedsiębiorstwa, wielu z nas zastanawia się więc, czy kredyt dla firm można wpisać w koszty uzyskania przychodu, uzyskując odpowiednio niższy dochód, który stanie się podstawą opodatkowania.

Jak rozliczać kredyt dla firm?

  • W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, umożliwiającego wliczenie całości rat w koszty uzyskania przychodu, w przypadku kredytu dla firm w księdze przychodów nie można uwzględnić raty kapitałowej. Oznacza to, że w koszty uzyskania przychodu wliczyć możemy jedynie odsetki oraz dodatkowe opłaty pobierane przez bank w ramach udzielonego kredytu (np. koszty prowizji lub ubezpieczenia).
  • Fiskus uwzględnia tylko kredyty zaciągnięte i spożytkowane na prowadzoną działalność gospodarczą, co oznacza, że nawet jeśli skorzystaliśmy z bankowego dofinansowania w imieniu firmy, ale otrzymane pieniądze wydaliśmy na potrzeby reprezentacyjne, nie będziemy mogli rozpatrywać kredytu w kategoriach kosztów uzyskania przychodu

Rada:

Warto przemyśleć więc, jak wykazać związek i udokumentować wpływ kosztów wynikających ze spłaty odsetek na osiągany przychód firmy. Pamiętajmy, że wydatki ponoszone na regulowanie części odsetkowej rat kredytu zaliczone mogą zostać do kosztów uzyskania przychodu dopiero w momencie faktycznego ich poniesienia (nie w chwili naliczenia przez bank).>

Kredyt obrotowy a koszty

Rozliczenie obrotowego kredytu dla firm, wykorzystywanego na prowadzenie bieżącej działalności gospodarczej może być nieco bardziej kłopotliwe. Umowa kredytowa może bowiem nie zawierać konkretnej informacji na temat sposobu spożytkowania pieniędzy. Fiskusowi trzeba więc będzie udowodnić, że otrzymane dofinansowanie ma ścisły związek z wypracowywaniem przez firmę przychodu.

Decydując się na kredyt dla firm warto pamiętać o zasadach rozliczania go z fiskusem. Pomogą nam one ocenić możliwość wliczenia wydatków związanych ze spłatą zadłużenia w koszt uzyskania przychodu.

Sprawdź również:
Co można wpisać w koszty uzyskania przychodu? »
Uproszczone zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie