Masz startup? Sprawdź czym jest mentoring

Bardzo modnym ostatnio narzędziem biznesowym staje się mentoring. Jeżeli masz startup i marzysz o jego rozwoju, zachęcamy do poznania i wprowadzenia tego tajemniczego słowa w życie.

Masz startup? Sprawdź czym jest mentoring
Nowe narzędzia rozwojowe dla młodych przedsiębiorców

Dla wszystkich tych, którzy nie do końca zdają sobie sprawę z tego, czym jest startup, przypominamym, iż jest to młode przedsiębiorstwo, które zostało stworzone najczęściej w celu poszukiwania modelu biznesowego, gwarantującego rozwój i sukces na rynku. Inicjatorzy start-upów aktywnie poszukują nowych rynków lub innowacyjnych pomysłów na znany produkt lub usługę.

Co charakteryzuje startup?

  • Najczęśniej związany jest z nowymi technologiami.
  • Posiada stosunkowo niskie koszty rozpoczęcia działalności.
  • Ma wyższe niż normalna firma ryzyko.
  • Przewidywany zwrot inwestycji jest tutaj jednak wyższy.
  • Kiedy firma osiąga zysk, bądź zostaje przejęta – przestaje uważana być za start-up.
 

Czym jest mentoring?

Wiemy już, czym jest startup, czas zatem na wyjaśnienie, czym jest tajemniczy mentoring (często nazywany Business Mentoring).

  1. Po pierwsze musicie wiedzieć, że jest to narzędzie, które dedykowane jest tym, którzy mają ochotę zobaczyć biznes z perspektywy doświadczonej osoby.
  2. Perspektywa taka jest bardzo przydatna w momencie, kiedy musimy podjąć ważne decyzje bisnesowe.
  3. Jest to z całą pewnością ustrukturyzowany proces wymiany myśli, doświadczenia i wiedzy między mentorem a osobą zainteresowaną.

Mentoring to nie tylko rozmowa, ale merytoryczne poszerzenie horyzontów i pomoc w zdobyciu większej niezależności. Przekazywanie zdobytej już wiedzy i doświadczenia młodym to również spora odpowiedzialność. Organizowanie spotkań raz na kilka miesięcy wymaga przygotowania obu stron.

Mentor i Mentee

Młode firmy, nazywane z angielskiego mentee, które decydują się na skorzystanie z pomocy mentora, czyli mistrza, najczęściej specjalistę w danej dziedzinie czy doświadczonego biznesnema, pragną poszerzyć swoją wiedzę.

Mentor nie ogranicza się jednak do przeszkolenia swojego ucznia. Mentoring bardziej zbliżony jest do partnerstwa, w którym mistrz próbuje odkryć prawdziwy potencjał młodego biznesmana i nakierować jego firmę na właściwą drogę do sukcesu.

Mentor i mentee powinni być dobrze dobrani, aby ich współpraca przyniosła porządane rezultaty. Od ucznia wymagane jest dobre przygotowanie, przede wszystkim dogłębna wiedza o nim samym, dotychczasowym doświadczeniu, mocnych i słabych stronach, posiadanych umiejętnościach. Pierwsze spotkanie jest kluczowe do kontynuowania partnerstwa, na którym obie strony powinny skupić się nie tylko na określeniu przyszłych zadań i celów, ale również na odnalezieniu wspólnego języka. 

Każde kolejne spotkanie to kontynuacja długofalowego procesu. Sesje mentoringowe powinny być w pełni wykorzystane przez mentee, który powinien stawiać się przygotowany i chętny wiedzy. Warto zadawać pytania, na które mamy własne odpowiedzi, jednak chcemy przedyskutować je z doświadczonym mentorem. Pamiętajmy jednak, iż mistrz również może skorzystać z każdej sesji, poznając inne spojrzenie na znane już tematy lub uczestnicząc w konstruktywnej dyskusji.

Mentoring vs coaching

Te dwa modne słowa są bardzo często mylone. Pamiętajmy, że mentoring to nic innego jak przekazywanie własnej wiedzy przez przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces w biznesie. 

Coaching natomiast to swego rodzaju proces inspiracji, polegający na dialogu coacha z jedną osobą lub grupą, którego celem jest odnalezienie drogi dotarcia do celu. Coaching przeprowadzany jest przez osoby, które potrafią zadawać odpowiednie pytania i stawiać wyzwania przed zainteresowanymi osobami. Trener nie musi mieć bezpośredniego doświadczenia w biznesie czy w danej branży, jednak musi posiadać odpowiednie uprawnienia. 

Mentoring i coaching mają ten sam cel, czyli pomoc w osiągnięciu rezultatów oraz rozwój startupu i samego młodego przedsiębiorcy. Jedna metoda nie wyklucza drugiej - wręcz przeciwnie, oba procesy mogą się uzupełniać. 

Raport ICF

Według raportu, który został opublikowany w 2012 roku, a przygotowany został w ICF Global Coaching Study, z monitoringu korzystają start-upy funkcjonujące w USA oraz Europie Zachodniej.

Mnoży się także liczba trenerów biznesowych. Branża staje się bardzo popularna i oferuje nie tylko szereg kursów, ale także treningi, prezentacje i literaturę coachingową.

DO PRZECZYTANIA:
TOP 10 światowych startupów »
Rozwiń swój startup, poznaj inkubatory przedsiębiorczości »
Jak wypromować startup? »
5 cech startupu ważnych dla inwestora »
Dotacje z urzędu pracy na startup »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie