Czym są soft skills?

Soft skills czyli umiejętności, które każdy powinien posiadać, aby odnieść sukces w życiu prywatnym i zawodowym.

Czym są soft skills?
Zdolności, które warto rozwijać przez całe życie

Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego jedne osoby odnoszą sukces częściej niż pozostałe, pomimo podobnych kwalifikacji?

Umiejętności techniczne zagwarantują nam zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, lecz dopiero soft skills zagwarantują nam pracę. To właśnie dzięki nim nasza kariera zawodowa oraz życie prywatne będą otoczone szczęściem i spełnieniem.    
 

CZYM SĄ SOFT SKILLS?

Soft skills z języka angielskiego tłumaczymy dosłownie jako „miękkie umiejętności” i wbrew pozorom są ważniejsze, niż nam by się mogło wydawać.

Umiejętności te są wykorzystywane w każdej dziedzinie naszego życia, przykładowo: kształtują wizerunek naszej osoby, ułatwiają komunikację z innymi oraz podnoszą naszą atrakcyjność na rynku pracy.

Soft skills kojarzone są zazwyczaj z inteligencją emocjonalną (EQ), natomiast hard skills (IQ) z inteligencją racjonalną, przy czym oba rodzaje wzajemnie się uzupełniają.  

Z pewnością zastanawiasz się jakie konkretne umiejętności kryją się pod pojęciem soft skills? Miękkie umiejętności to przede wszystkim:
 
  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • odporność na stres,
  • umiejętność zarządzania czasem,
  • kreatywność,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • umiejętność pracy samodzielnej,
  • odporność na krytykę,
  • posiadanie zdolności przywódczych.
 

CECHY SOFT SKILLS

Czym dokładniej wyróżniają się miękkie umiejętności? Lei Han pasjonująca się w tej dziedzinie, podaje 3 najważniejsze cechy charakterystyczne dla soft skills:
 
  1. Zasady doskonalenia tych umiejętności nie są czarno-białe. Uzależnione są od naszego stanu emocjonalnego, zewnętrznych okoliczności oraz osób z jakimi wchodzimy w interakcję. Nie ma więc tutaj mowy o jedynej, słusznej drodze postępowania. Miękkie umiejętności w tym kontekście są jakoby przeciwieństwem twardych,  w których przypadku istnieją pewne niezmienne reguły. Hard skills im bardziej są doskonalone, tym bardziej są skuteczne.
 
  1. Soft-skills są uniwersalne. Niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy są tak samo użyteczne i ważne – pochodzą bowiem z twojego wnętrza, a ich miarą jest sukces na płaszczyźnie interpersonalnej. Umiejętności te są szczególnie cenne w codziennych kontaktach z ludźmi. 
 
  1. „Miękkie umiejętności” można porównać do niekończącej się podróży. Gdy już jesteś niemal pewien, że osiągnąłeś wysoki poziom w tym zakresie, zawsze znajdzie się sytuacja bądź osoba, która cię zaskoczy, dzięki czemu nauczysz się jeszcze więcej. Soft-skills nie można się więc nauczyć w określonym czasie – te umiejętności kształtujemy i doskonalimy przez całe życie.  
 

Soft Skills a życie codzienne

 

SOFT SKILLS W KARIERZE ZAWODOWEJ

Współcześnie osoby rekrutujące coraz większą uwagę zwracają na posiadanie umiejętności miękkich. Dzięki nim pracodawca będzie miał pewność, że oprócz wymaganych umiejętności technicznych, kandydat doskonale poradzi sobie na nowym stanowisku np. poprzez identyfikację z wizerunkiem firmy czy bezproblemowe nawiązanie relacji ze współpracownikami czy klientami.  

 

SOFT SKILLS W ŻYCIU PRYWATNYM

W sferze prywatnej również nie możemy zapominać o rozwijaniu miękkich umiejętności, które po prostu zagwarantują nam lepszą interakcję z drugą osobą, czego skutkiem będzie wzajemne zrozumienie i nawiązanie długotrwałych więzi.

 

Miękkie umiejętności w praktyce

Oto podstawowe wskazówki, dzięki którym możemy się doskonalić w zakresie miękkich umiejętności:
 
  1. Wyrażajmy żywe zainteresowanie drugą osobą i jej doświadczeniem życiowym. Bez właściwej komunikacji nigdy nie osiągniemy porozumienia.
  2. Doskonalmy umiejętność słuchania innych poprzez poświęcanie im swojego czasu i całej uwagi.
  3. Nie ulegajmy złym emocjom - podtrzymujmy spokojną rozmowę racjonalnymi argumentami, zwłaszcza podczas trudnych tematów, gdzie bardzo łatwo o skrajne opinie.   
  4. Dążmy do zwiększenia samoświadomości zwłaszcza w zakresie inteligencji emocjonalnej.
  5. Starajmy się okazywać dobrą wolę drugiej osobie nawet w sytuacjach stresowych, w których czujemy się zagrożeni bądź sprowokowani – konflikty rozstrzygajmy pokojowo.    

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie