ePUAP, czyli sprawy urzędowe przez internet

ePUAP to platforma przygotowana z myślą o wszystkich, którzy nie chcą tracić czasu na załatwianie spraw urzędowych bezpośrednio w jednostkach administracyjnych.

ePUAP, czyli sprawy urzędowe przez internet
Wnioski i podania składane bez wychodzenia z domu.

Przygotowana w ramach projektu informatyzacji państwa, teleinformatyczna platforma o krajowym zasięgu ePUAP to ukłon w stronę obywateli niezadowolonych z kolejek i czasochłonności towarzyszących załatwianiu spraw urzędowych podczas osobistych odwiedzin w siedzibach różnych placówek i instytucji. Co zyskujemy dzięki zalogowaniu na stronie epuap.gov.pl?
 

ePUAP, czyli urząd w zasięgu ręki

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej pozwala na załatwienie większości spraw urzędowych dzięki zalogowaniu na stronie witryny bez konieczności wychodzenia z domu i składania osobistych wizyt w wybranych placówkach.

Podzielony na kategorie katalog spraw platformy ePUAP pozwala między innymi na:
 
  • złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego czy odpisu aktu stanu cywilnego,
  • wykonanie przelewu świadczenia na konto bezrobotnego oraz wydanie zaświadczenia o wynagrodzeniu i zatrudnieniu,
  • przyznanie pozwolenia na broń lub jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
  • wydanie duplikatów bądź odpisów świadectw szkolnych,
  • przesyłanie dokumentów między różnymi organami administracyjnymi,
  • przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego dla kierowców po zakończonym kursie szkoleniowym,
  • złożenie wniosku o dofinansowanie z UE,
  • ustalenie warunków zabudowy nowopowstającego budynku czy
  • wydanie zezwoleń na umieszczenie reklam na pasie drogowym 

Innymi słowy platforma pozwala na załatwienie wielu urzędniczych spraw dnia codziennego a ich katalog jest regularnie powiększany. Wśród dostępnych kategorii spraw znajdziemy: 
 
  1. Sprawy obywatelskie
  2. Praca i zatrudnienie
  3. Przedsiębiorczość
  4. Edukacja
  5. Podatki, opłaty, cła
  6. Zdrowie
  7. Zabezpieczenia społeczne
  8. Motoryzacja i transport
  9. Budownictwo i mieszkania
  10. Rolnictwo
  11. Geodezja i kartografia
  12. Ochrona środowiska
  13. Infrastruktura
  14. Dofinansowanie z funduszy UE
 

Jak korzystać z ePUAP?

Każdy, kto chce spróbować załatwić urzędową sprawę przez Internet, musi założyć na platformie ePUAP konto. Zaufany profil pozwala na potwierdzenie tożsamości obywatela oraz uniknięcie sytuacji, w których internetowy przestępca próbowałby wyłudzić jakiekolwiek poufne dane. Korzystanie z serwisu ePUAP jest darmowe

W celu założenia konta należy wejść na stronę epuap.gov.pl i wypełnić krótki formularz rejestracyjny danymi kontaktowymi oraz identyfikacyjnymi. W celu potwierdzenia założenia zaufanego profilu konieczne będzie zalogowanie się na koncie w ePUAP i wypełnienie wniosku o potwierdzenie.

Osoby posiadające elektroniczny podpis będą mogły zakończyć proces bez konieczności wychodzenia z domu. Ci, którzy podpisu nie mają, udać się będą musieli do najbliższego urzędu ze swoim dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość. Po potwierdzeniu założenia konta zaufanego możemy zacząć załatwiać urzędnicze sprawy przez platformę, wypełniając i składając dostępne na stronie wnioski, których potwierdzenie odbywa się poprzez wiadomości SMS. 

Każdorazowe załatwienie sprawy zostanie potwierdzone Urzędowym Poświadczeniem Odbioru.

Po założeniu konta na ePUAP, możemy korzystać z naszego profilu zaufanego jako podpisu elektronicznego do kontaktów w administracją publiczną. Jego ważność wynosi 3 lata, po którym konieczne będzie odnowienie profilu.

ePUAP to platforma kierowana nie tylko do osób prywatnych. Konta w ePUAP posiadają również jednostki administracji centralnej, samorządy oraz urzędy gminne. Dzięki ePUAP kontakt z tymi instytucjami ma być ułatwiony i mniej czasochłonny dla każdego obywatela.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie