Gwarancja a ubezpieczenie sprzętu

Kupując sprzęt RTV i AGD z całą pewnością zostanie nam zaoferowana rozszerzona gwarancja. Na czym polega ta usługa i czy warto ją wykupić?

Gwarancja a ubezpieczenie sprzętu
Przewodnik konsumenta: rozszerzona gwarancja

Jeżeli kupowaliście ostatnio sprzęt elektroniczny albo gospodarstwa domowego, z całą pewnością zostaliście zapytani o chęć wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na produkt. Tak zwana rozszerzona gwarancja to kusząca perspektywa w momencie zakupu drogiego sprzętu.

Dzięki usłudze, towar chroniony jest kilka lat dłużej i w sytuacji awarii, może się to opłacić. Czy jednak zawsze i kiedy naprawdę nie warto wydawać pieniędzy na ubezpieczenie sprzętu?
 

Gwarancja towaru

Każdy zakupiony produkt posiada gwarancję, która nadawana jest przez producenta. Polecamy zawsze dokładnie przeczytać jej warunki. Każdy dokument gwarancyjny określa miejsce, konkretne terminy oraz opisuje sytuacje, w których mamy możliwość zwrócenia się do gwaranta lub sprzedawcy z reklamacją.
 
Na rynku stnieją dwa rodzaje gwarancji:
 
  1. Gwarancja normalna (standardowa)

Jest to gwarancja, która obejmuje najczęściej warunki producenta sprzętu, więc mowa o wadach materiału oraz wadach produkcyjnych. Czasem zdarza się, że sklep przedłuża gwarancję 2-5 lat.
 
  1. Gwarancja rozszerzona

Opcja dla tych, którzy pragną przedłużyć ochronę sprzętu oraz ubezpieczyć go przed dodatkowymi sytuacjami. Mowa między innymi o kradzieży, włamaniu, pożarze czy uszkodzeniom mechanicznym i zalaniu. Za taką gwarancję trzeba oczywiście dodatkowo zapłacić.
 
 

Gwarancja czy ubezpieczenie?

Nie dajmy się nabić w butelkę – tak zwana rozszerzona gwarancja to zwyczajne ubezpieczenie sprzętu, czyli umowa, którą podpisujemy z firmą ubezpieczeniową. W tym przypadku sklep ze sprzetem jest tylko pośrednikiem, a za podpisane umowy otrzymuje rzecz jasna prowizję.

 

Gwarancja rozszerzona – warunki

Aby skorzystać z ubezpieczenia sprzętu, trzeba spełnić sporo warunków. Nie należą one do bardzo tanich oraz wygodnych.

O co chodzi?
 
  • Jeżeli sprzet, który zakupiliśmy wymaga obowiązkowych przeglądów, musimy je robić tylko i wyłącznie w punktach posiadających autoryzację.
  • Centrum Autoryzacji Szkód, czyli CAS, powinno być poinformowane od razu o nieprawidłowościach zakupionego produktu. (UWAGA! Mamy na to 3 dni!)
  • Jeśli sprzęt zacznie sprawiać problemy, powinno się natychmiastowo przestać z niego korzystać.
  • W momencie posiadania sprzętu lżejszego niż 10 kilogramów, mamy obowiązek wysłania go do CAS (lub miejsce niech nie wskazane) na własny koszt.
  • Potencjalna wymiana albo naprawienie może zostać zatrzymane aż do momenty weryfikacji przez rzeczoznawcę.
  • Jeżeli korzystamy ze sprzętu zastępczego, musimy liczyć się z dodatkowym kosztem.
  • W momencie prób naprawy sprzętu na własną rękę, stracimy prawo do odszkodowania.
 
Pamiętajmy, iż rozszerzona gwarancja może rządzić się własnymi prawami, w zależności od miejsca zakupu lub wartości nabywanego towaru. W przypadku chęci wykupienia dłuższego okresu zabezpieczenia sprzętu, wypytajmy sprzedawcę o wszelkie szczegóły.

 

Ubezpieczenie sprzętu – zalety

Oczywiście rozszerzona gwarancja ma sens w momencie, kiedy zakupiony sprzęt jest bardzo drogi i istnieje ryzyko jego kradzieży lub uszkodzenia. W takiej sytuacji radzimy dobrze go ochronić, ale zawsze musimy uważnie przeczytać umowę ubezpieczeniową. Pamiętajmy, iż ubezpieczenie sprzętu również sprzedawane jest w pakietach - być może wybrana przez nas opcja nie gwarantuje naprawy czy wymiany w momencie uszkodzenia towaru samodzielnie.

Inną zaletą rozszerzonej gwarancji jest zakres terytorialny, który obejmuje często obszar całej Unii Europejskiej. Jeżeli wiemy, że będziemy podróżować, albo naszą intencją jest ofiarowanie produktu w prezencie komuś, kto mieszka za granicą, wykupmy ubezpieczenie.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie