Prawa konsumenta: ABC gwarancji sprzętu AGD i RTV

Kupiłeś nowy sprzęt, który nie działa tak, jak powinien? Nie czekaj za długo i skorzystaj ze swojego prawa do gwarancji.

Prawa konsumenta: ABC gwarancji sprzętu AGD i RTV
Usterka? Oddaj na gwarancję

Prawa konsumenta uprawniają każdego z nas do wykorzystania gwarancji na nabywane towary. W okresie określonym przez producenta mamy prawo do zgłoszenia usterki czy wady, która dotknęła zakupiony przez nas przedmiot. Czy możemy jednak reklamować wszelkie problemy z nowym sprzętem?

Co obejmuje gwarancja RTV i AGD?

 

Prawa konsumenta – gwarancja

Gwarancja to przysługujące każdemu konsumentowi nabywającemu dane dobro lub korzystającemu z wybranej usługi prawo do bezpłatnej naprawy albo wymiany na nowy objętego nią przedmiotu.

Jeśli okaże się, iż zakupiony towar nie może być naprawiony a zapewnienie nowego egzemplarza nie będzie zostać spełnione, konsument ma prawo zażądać obniżenia ceny wstępnej lub domagać się zwrotu pieniędzy.

Gwarancja przysługuje nam tylko wtedy, gdy sprzęt RTV i AGD zostanie uszkodzony nie z naszej winy – a więc, na przykład, z powodu wad konstrukcyjnych, które posiadał już w momencie zakupu, ale niemożliwym było stwierdzenie ich występowania przed zakupem i użyciem.

Jeśli lampka w mikrofalówce przepali się po dwóch użyciach, udajmy się do punktu serwisowego. Jeśli jednak lampka przestanie działać, ponieważ do podgrzania jedzenia użyliśmy nieodpowiedniego pojemnika, wymienionego w instrukcji jako zabroniony, wina leży po naszej stronie.

Potrzebna karta gwarancyjna?

Dokumentem uprawniającym do skorzystania z przysługującej nam nieodpłatnej naprawy sprzętu RTV i AGD jest karta gwarancyjna, zawierająca informacje o długości trwania, miejscu zakupu, nazwie i adresie producenta lub importera urządzenia oraz dane samego przedmiotu. Na dokumencie znajdziemy również adresy wybranych punktów napraw czy numer telefonu do punktu serwisowego.

Nie wyrzucajmy karty gwarancyjnej sprzętu, jest ona bowiem jednym z dokumentów potrzebnych do uwzględnienia naszej reklamacji. Producent ma prawo zastrzec w dokumencie, że zakupiony przez nas sprzęt nie może podlegać wymianie, a jedynie naprawie.

Karta gwarancyjna nie jest jednak niezbędna przy konieczności skorzystania z gwarancji zakupionego sprzętu. Musimy jednak posiadać dowód zapłaty i kupna w danym sklepie, czyli na przykład paragon lub wyciąg z konta czy karty płatniczej.

W zależności od rodzaju urządzenia i miejsca jego nabycia, przysługująca nam gwarancja obejmować może różny okres – najczęściej jest to od jednego roku do nawet trzech lat. Brak karty gwarancyjnej skraca jednak przysługujący czas do dwóch lat od wydania sprzętu - po tym czasie sprzedawca nie ma obowiązku spełnienia warunków gwarancji.

Pamiętajmy również, iż na zgłoszenie sprzedawcy wady zakupionego towaru mamy dwa miesiące po dostrzeżeniu usterki.

Kto naprawi sprzęt objęty gwarancją?

Uszkodzony sprzęt, na który wciąż jeszcze przysługuje nam gwarancja, zawieźć należy do najbliższego punktu naprawy, wskazanego w dokumencie gwarancyjnym lub do miejsca jego zakupu – wielkopowierzchniowe markety często mają własne serwisy i punkty napraw.

Pamiętajmy o tym, że gwarancja nie obejmuje transportu urządzenia w wybrane przez nas miejsce – musimy go zorganizować we własnym zakresie.

W przypadku dużych sprzętów AGD, których transport może być utrudniony i często niepotrzebny, warto najpierw zadzwonić do serwisu i poprosić o przysłanie technika. Spora ilość awarii nie wymaga dodatkowego sprzętu i może zostać naprawiona w naszym domu.

Prawa konsumenta w Polsce dają nam możliwość reklamowania produktu, który nie spełnia naszych wymagań przez niezgodność z opisem producenta lub niespełnieniem warunków umowy zawartej w momencie dokonywania zakupu. Pamiętajmy, że korzystając z prawa do reklamacji odbieramy sobie możliwość jednoczesnej naprawy na warunkach gwarancji.

WARTO PRZECZYTAĆ:
Zwrot towaru zakupionego przez Internet »
Jak rozpatrywana jest reklamacja? »
Kto chroni prawa konsumenta w Polsce? »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie