Ile kosztuje zdrowa dieta?

Obalamy mit, że zdrowa dieta nie jest na każdą kieszeń! Poznaj nasz przewodnik po zdrowych produktach i ich cenach.

Ile kosztuje zdrowa dieta?
Koszty zdrowego odżywiania rozłożone na czynniki pierwsze

Myśląc zdrowa dieta najczęściej widzimy przed sobą perspektywę liścia sałaty dzielonego na cztery lub bardzo drogie produkty, na które po prostu nas nie stać. Jak to wygląda w praktyce?

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim styl życia, a nie jednorazowa dieta. Opiera się na produktach, które odżywiają nasz organizm od środka, dostarczają wszystkich niezbędnych składników, aby zapewnić ciału komfort fizyczny i psychiczny. Nie trzeba liczyć kalorii, wystarczy mieć świadomość tego co się spożywa.
 

Zdrowa dieta na każdą kieszeń

Aby prawidłowo zbilansować dietę niekoniecznie trzeba sięgać po drogie produkty. Najważniejsze to umiejętne dobieranie składników i dostosowanie listy zakupów do indywidualnych preferencji smakowych oraz zawartości naszego portfela. Nie ma więc reguły odnośnie kosztów diety zdrowej czy niezdrowej.

Mając do dyspozycji wysoki budżet mamy możliwość zaopatrzenia się w produkty droższe o doskonałej jakości bądź za taką samą kwotę możemy kupić te, o znikomej wartości odżywczej. Posiadając niewielką sumę pieniędzy również jesteśmy w stanie stworzyć jadłospis opierający się w bogate odżywczo produkty bądź przeciwnie – zawierający produkty, które niewiele dobrego wnoszą do naszego organizmu.

 

Przykład: Śniadanie Mistrzów

Biorąc pod uwagę średnią cenę danego produktu możemy bez problemu wyliczyć koszty naszej diety.
 
  • TANIO I ZDROWO
Wybierając fantastyczny produkt jakim jest kasza jaglana dostępna w niemal każdym supermarkecie (3,29zł/350g) możemy bez problemu skomponować tanią i zdrową dietę. Dokładamy jogurt naturalny (1,09zł/400ml), pestki dyni (3,49zł/100g) oraz sezonowe owoce (np. gruszka po 2,99zł/1kg). Zakładając, że spożyjemy ok. 40g kaszy, 300ml jogurtu, 1 gruszkę (130g) i 15g pestek, za nasze pełnowartościowe śniadanie zapłacimy tylko 2,10zł.
 
  • TANIO I ZDECYDOWANIE NIEZDROWO
Idąc podobnym tokiem myślenia możemy spożyć śniadanie składające się z 40g płatków czekoladowych (4,29zł/250g) i 300ml mleka smakowego (1,59zł/1l) oraz croissanta za 1,19zł o całkowitym koszcie 2,36zł. Cena zbliżona do poprzedniej, za to jakość posiłku po prostu marna.
 
  • DROŻEJ I JAK NAJBARDZIEJ ZDROWO
Zdrowe śniadanie, na które będziemy musieli wydać nieco więcej pieniędzy będzie zawierać przykładowo: jaja od kur z wolnego wybiegu (1,16zł/2szt.) ugotowane na miękko z razowym chlebem (2 kromki, 0,75zł) na naturalnym zakwasie (7,50zł/600g), posmarowanym nierafinowanym olejem kokosowym (79,96zł/1l czyli 1,20zł za 15g) ze słupkami ogórka (1/2szt. ogórka za 0,90zł). Jako słodkie dopełnienie posiłku kostka gorzkiej czekolady 85% (87,38zł/1kg). Zapłacimy w sumie 4,88zł za w pełni wartościowy posiłek.
 
  • DROŻEJ I BEZ WARTOŚCI ODŻYWCZEJ
Wersja droższa małowartościowego śniadania składa się z 1,5szt. białego pieczywa (0,73zł) posmarowanego 5g margaryny (3,49zł/500g) z trzema wątpliwej jakości parówkami wypełnionymi MOMem (1,51zł) oraz z ketchupem (0,18zł za 20g), a do tego jako słodka przekąska dwa biszkoptowe ciastka z nadzieniem karmelowym i kawałkami czekolady za 2,33zł. Koszt takiego śniadania to 5,15zł, a walory zdrowotne równe zeru.


Wyliczenia pokazują, że mądrze wybierając produkty jesteśmy w stanie skomponować zbilansowane posiłki o wartościowym składzie, niezależnie od tego jaką kwotą pieniędzy dysponujemy.

 

Tania i zdrowa dieta: Praktyczne wskazówki

Rynek żywnościowy oferuje ogrom różnych produktów, przez co tak naprawdę ciężko jest wybrać ten właściwy i najlepszy dla nas, jako konsumentów. Bardzo łatwo jest się pogubić w gąszczu reklam i promocji. Oto kilka prostych wskazówek odnośnie doboru tanich i wartościowych produktów spożywczych:
Schudnij z pomocą dietetyka!
  • Jedzmy kasze wszelkiego rodzaju – są bardzo zdrowe i tanie.
  • Zwracajmy uwagę na zamienniki produktów – jeśli nie możesz sobie pozwolić np. na kupowanie markowych jogurtów probiotycznych, sięgaj po polskie kiszonki, które działają w ten sam sposób (choć mało promowane), a są o wiele tańsze.
  • Kupujmy nowe produkty etapami – chcesz rozpocząć przygodę ze zdrowym odżywianiem lecz nadal zniechęca cię to, że dysponujesz niewielką kwotą pieniędzy? Nie musisz wymieniać od razu wszystkich produktów z kuchni. Zacznij np. od jednego produktu tygodniowo. Najpierw kup olej lniany, w drugim tygodniu zastąp pszenną mąkę gryczaną… Po kilku tygodniach zdziwisz się jak niepostrzeżenie zmienia się asortyment twojej kuchni oraz nawyki żywieniowe.
  • Cena produktu nie zawsze idzie w parze z jakością – odłóż wędzonego łososia hodowlanego (który prawdopodobnie zawiera więcej złego niż dobrego), w zamian wybierz świeżego pstrąga - będzie o wiele lepszym i przy tym tańszym produktem.
 
DO PRZECZYTANIA:
7 zdrowych, a tanich produktów »
Jak oszczędzać na zdrowej żywności »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie