Jak czytać etykiety na żywności?

Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na etykiety produktów spożywczych. Poznajmy wskazówki, dzięki którym ich rozszyfrowanie będzie łatwiejsze.

Jak czytać etykiety na żywności?
Kupuj świadomie i żyj zdrowo

Zakup zdrowych produktów żywnościowych może okazać się nie lada wyzwaniem dla przeciętnego konsumenta. W jaki sposób dokonywać wyboru podczas codziennych zakupów spożywczych i na co zwracać największą uwagę? Niezbędne okażą się praktyczne wskazówki odnośnie czytania etykiet produktów spożywczych.
 

ZŁOTE ZASADY CZYTANIA ETYKIET

  1. Im krótsza lista składników na etykiecie produktu spożywczego tym lepiej. Najlepiej aby było ich nie więcej niż pięć!
  2. Pamiętaj, że składniki danego produktu podawane są w kolejności malejącej wagi.
  3. Nie sugeruj się piękną szatą graficzną produktu czy ciekawą nazwą. Ryzykujesz wówczas zakup jogurtu owocowego, który nie zawiera ani grama owoców, parówek bez mięsa bądź jaj pochodzących od kur z chowu klatkowego, które na etykiecie zostały ukazane jako te, chodzące po babcinym ogródku.
  4. Odłóż na półkę produkty zawierające w swym składzie cukier znajdujący na jednym z trzech pierwszych miejsc.
  5. Nie kupuj produktów, których składu nie potrafisz wypowiedzieć bądź co gorsza, jeśli skład przypomina bardziej lekcję chemii niż naturalne składniki, które znasz z codziennego życia.
 

Co znajdziemy na etykietach żywnościowych?

 

WARTOŚĆ ODŻYWCZA I ENERGETYCZNA

  • Wartość odżywcza wyrażana jest na 100 g lub 100 ml danego produktu spożywczego oraz dodatkowo na porcję. Stanowi informację o stopniu zawartości poszczególnych składników odżywczych w danym produkcie, np. zawartości tłuszczu, węglowodanów, białka, soli czy witamin.
  • Wartość energetyczna wyrażana jest w kilokaloriach (kcal) lub kilodżulach (kJ). Oznacza ilość energii jaką jesteśmy w stanie przyswoić poprzez spożycie danego produktu.
 

CZYM JEST GDA?

Wskazane Dzienne Spożycie (z ang. Guideline Amount Daily) jest wartością referencyjną dla przeciętnego i zdrowego dorosłego, oznacza poziom spożycia poszczególnych składników odżywczych zalecany w codziennej diecie takiej osoby.

GDA absolutnie nie jest wskaźnikiem dla indywidualnych osób, gdyż każdy z nas może mieć inne, specyficzne zapotrzebowanie na dane składniki np. sportowcy, kobiety w ciąży czy osoby o wytężonej pracy fizycznej bądź umysłowej.

 

TERMIN PRZYDATNOŚCI DO SPOŻYCIA

Wielu konsumentów nie zwraca uwagi na termin przydatności do spożycia bądź odczytuje go w błędny sposób. Co oznaczają daty ważności na opakowaniach?
 
  • „należy spożyć do…” – oznacza ostateczny termin przydatności do spożycia, spożycie produktu po tej dacie grozi zatruciem pokarmowym,
  • „najlepiej spożyć przed …” – oznacza datę minimalnej trwałości (do tej daty produkt zachowuje swoje właściwości), spożycie produktu po tej dacie nie jest niebezpieczne.
 

SUBSTACJE OZNACZONE LITERĄ „E”

Substancje „E” dzielimy na: barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze, stabilizatory, zagęszczacze, emulgatory oraz pozostałe. Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie składniki oznaczone literą „E” zasługują na całkowite potępienie, np. „E-300” to po prostu witamina C (kwas askorbinowy) będąca przeciwutleniaczem, a „E-160d” to likopen czyli barwnik pochodzący z pomidora.

Zasada jest jednak prosta: im mniej składników typu „E” w produkcie spożywczym, tym lepiej!

 

NA CO SZCZEGÓLNIE ZWRACAĆ UWAGĘ?

  • Wędliny – bądźmy czujni ile mięsa znajduje się w mięsie. Może to brzmieć dziwnie, jednak słabej jakości parówki mogą zawierać jedynie 20% mięsa, gdzie pozostałe składniki to MOM, zagęszczacze, stabilizatory czy polepszacze smaku.
  • Ryby mrożone – zwracajmy uwagę na wagę samej ryby, gdyż dużą część mrożonej ryby może stanowić glazura, czyli prościej mówiąc warstwa lodu na powierzchni ryby.
  • Chleb – ten „prawdziwy” powinien zawierać jedynie mąkę, wodę, zakwas i sól, ewentualnie drożdże czy dodatki typu ziarna słonecznika.
 

BAZA ETYKIET W INTERNECIE

Zainteresowani tematem powinni odwiedzić popularny portal Czytamy Etykiety, w którym skład różnego rodzaju produktów spożywczych poddawany jest analizie i subiektywnej ocenie. Strona posiada również bazę wszystkich składników dodawanych do żywności wraz z wyjaśnieniami jak działają na nasz organizm i w jakim celu właściwie do żywności są dodawane.
Infografika Jak czytać etykiety na żywności?

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie