Jak napisać biznesplan?

Biznesplan to dokument tworzony głównie z myślą o zdobyciu potencjalnych sponsorów, a więc środków finansowych, dzięki którym uzyskamy możliwość wdrożenia pomysłu na biznes w życie. Jako go napisać?

Jak napisać biznesplan?
Jak zyskać sobie sponsorów?
  • biznesplan
  • analiza SWOT
  • finansowanie przedsięwzięcia

Biznesplan to nie tylko narzędzie, które może znacząco ułatwić pozyskanie sponsorów dla naszego pomysłu i przyczynić się do jego realizacji. To również dokument, który uchronić może przed popełnieniem wielu błędów na początku niełatwej przecież przygody z biznesem. Im dokładniejszy i bardziej kompleksowy biznesplan uda nam się stworzyć, tym lepiej.

Co to jest biznesplan?

Biznesplan to dokument tworzony głównie z myślą o zdobyciu potencjalnych sponsorów, a więc środków finansowych, dzięki którym uzyskamy możliwość wdrożenia pomysłu na biznes w życie. 

Nie istnieje jeden, standardowy wzór dokumentu, według którego sporządzony powinien zostać poprawny biznesplan, należy pamiętać więc o tym, by tworzyć go głównie z myślą o instytucji, której w przyszłości go przedstawimy (na przykład bankowi, starając się o kredyt), tak, aby zawrzeć w nim wszelkie informacje na temat przedsięwzięcia pozwalające określić szanse na jego powodzenie

Podstawową zasadą jest jednak trzymanie się faktów bez zbędnego koloryzowanie rzeczywistości. Nikogo nie przekona niemająca uzasadnienia w faktach historyjka o możliwych do osiągnięcia kolosalnych zyskach płynących z realizacji projektu.

Jak napisać biznesplan?

  • Bądź rzetelny i rzeczowy, trzymaj się faktów i popartej analizą oceny szans na sukces w realizacji osiągnięcia
  • Określ, jaką firmę chcesz założyć lub jaki projekt realizować. Wskaż jego nazwę, status prawny, lokalizację, zasięg działalności, kapitał, określ stan finansowy, wyodrębniając sumę konieczną na realizacje projektu, wkład własny i kwotę, której potrzebujesz
  • Przedstaw, co i w jaki sposób chcesz osiągnąć. Jakie będą cele prowadzonej działalności? Co możesz zaoferować potencjalnym klientom, w jaki sposób pragniesz zyskać ich przychylność, na jaki rynek wejść, czym się na nim wyróżnić i wybić ponad konkurencję?
  • Określ harmonogram realizacji zadań, przyporządkowując im przybliżony, możliwie dokładny kosztorys
  • Zdefiniuj, kim będą twoi najwięksi konkurenci, dostawcy, jaką przyjmiesz strategię marketingową i cenową
  • Dokonaj analizy SWOT, określając mocne i słabe strony projektu i wskazując, jakie szanse ma on na rozwój, jakie są potencjalne zagrożenia, co zrobić, by ich unikać?
  • Wskaż potencjalne źródła finansowania

Pamiętaj, by na biznesplanie nie oszczędzać i by naprawdę dobrze przemyśleć, co chcemy w nim zawrzeć. Dokument ten może zaważyć na powodzeniu projektu.


Sprawdź również:
Dobry pomysł na biznes we współpracy z PARP »
Jak przekonać bank i otrzymać kredyt inwestycyjny dla firm? »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie