Jak sprawdzić wiarygodność firmy

Prowadząc biznes, często staramy się pozyskać nowych wspólników, którzy pomogą nam w rozwoju przedsiębiorstwa. Aby zabezpieczyć nasze interesy, najlepiej już na początku sprawdzić wiarygodność firmy potencjalnego partnera.

Jak sprawdzić wiarygodność firmy
Zanim rozpoczniesz współpracę, poznaj lepiej swojego kontrahenta

Prowadzenie działalności wiąże się z pozyskiwaniem klientów zainteresowanych naszymi produktami lub usługami. W sytuacji idealnej handlujemy ze znanymi i sprawdzonymi partnerami. Praktyka wskazuje jednak, że na taki komfort może sobie pozwolić niewielu przedsiębiorców.

Często mamy do czynienia z nowymi klientami, którzy owszem zgadzają się na zakup naszego produktu, ale niezwykle rzadko chcieliby dokonać przedpłaty, bądź zapłacić przy odbiorze. Odroczony termin płatności stwarza spore ryzyko. Przez jakiś czas u naszego klienta będzie zarówno nasz towar jak i należne nam za niego pieniądze.

NIE PRZEGAP:
Chcesz obniżyć koszty w swojej firmie? Poznaj sposoby skutecznego zarządzania budżetem.

Podobnie jest w sytuacji, gdy wprawdzie znamy naszego klienta i wykonaliśmy już kilka transakcji, ale nagle nasz klient chce zamówić sporo więcej towaru niż zwykle i prosi nas o dłuższe terminy płatności. Dla prowadzącego działalność oznacza to zwiększenie obrotów, ale poza satysfakcją z pozyskania zamówienia, powinniśmy zachować zimną krew i przed dokonaniem transakcji sprawdzić wiarygodność naszego kontrahenta. Jest na to kilka sposobów.

Rejestr CEIDG i KRS

Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) i Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to dwa publiczne rejestry, z których powinniśmy korzystać zawsze, gdy mamy do czynienia z nowym kontrahentem.

Co jakiś czas nie zawadzi też sprawdzić zapisów u naszych stałych partnerów. Znając numer NIP naszego kontrahenta możemy sprawdzić przede wszystkim czy firma istnieje i gdzie jest zarejestrowana. Dowiemy się ponad to:

  • Jaka jest forma prowadzonej działalności;
  • Gdzie firma się znajduje;
  • Kto prowadzi firmę;
  • Jaki jest jej kapitał zakładowy;
  • Czy prowadzący działalność nie zawiesił działalności;
  • Czy prowadzący działalność ma rozdzielność majątkową;
  • Kto wobec spółki może zaciągać zobowiązania.

Będziemy mieć zatem jasność, czy osoba z którą rozmawiamy ma prawo do występowania w imieniu firmy, czy też powinniśmy poprosić o potwierdzenie zamówienia przez osobę do tego uprawnioną. Raczej nie odzyskamy pieniędzy za towar, jeśli okaże się, że zamówienie złożyła osoba, która nie miała do tego upoważnienia.

Sprawdzenie podmiotu w tych rejestrach jest bezpłatne. Zawarte w nich informacje są jawne. W razie kłopotów, nie będziemy mogli tłumaczyć się niewiedzą o kwestiach zawartych w tych rejestrach. Warto poświęcić zatem kwadrans na zapoznanie się z podanymi w nich informacjami. Poniżej znajdziecie potrzebne linki:

Rejestry dłużników

Jeśli firma, z która nawiązujemy współpracę jest nierzetelna, z pewnością już wcześniej miała problemy z regulowaniem swoich zobowiązań. Występuje zatem duże prawdopodobieństwo, że inny kontrahent wpisał tę firmę do jednego z rejestrów dłużników.

Możemy to zweryfikować wpisując NIP naszego potencjalnego kontrahenta w wyszukiwarkę rejestru. Najbardziej popularne rejestry to:

  • Krajowy Rejestr Długów
  • Biuro Informacji Gospodarczej
  • Biuro Informacji Kredytowej
  • Rejestr Dłużników Niewypłacalnych
  • Rejestr Dłużników ERIF
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej

Pozyskanie informacji z tych rejestrów w przypadku osób prywatnych jest często bezpłatne. Korzystanie z rejestrów przez przedsiębiorców wiąże się z opłatami, uzależnionymi od częstotliwości i ilości dokonywanych sprawdzeń, od kilkunastu złotych za pojedyncze sprawdzenie do kilkuset złotowych abonamentów za sprawdzenie kilkudziesięciu podmiotów miesięcznie.

Wywiadownie gospodarcze

Zastosowania potężniejszego instrumentu wymaga sytuacja, w której planujemy zaangażować się w przedsięwzięcie zyskowne, ale i wymagające od nas znacznych nakładów. Mowa tu o zleceniu sprawdzenia kontrahenta wyspecjalizowanej wywiadowni gospodarczej.

  • W zależności od badania podmiotu w kraju czy za granicą oraz kompleksowości analizy, zapłacimy za wywiad od kilkuset do kilku tysięcy złotych
  • Wywiadownie wykorzystują duże spektrum narzędzi, od badania sprawozdań finansowych kontrahenta, po korzystanie z usług detektywistycznych i sieci informatorów. 
  • Narzędzie to, choć niewątpliwie skuteczne, powinno być wykorzystywane jedynie w przypadku dużych kontraktów.

Prowadzenie działalności zawsze wiąże się z podjęciem pewnego ryzyka. Dobrze jest w miarę możliwości to ryzyko minimalizować, chociażby przez sprawdzanie wiarygodności naszych kontrahentów. Narzędzie kontrolne najlepiej dobrać do skali przedsięwzięcia. Jeśli nie mamy pewności, co do naszego biznesowego partnera, warto oprócz badania jego wiarygodności, spróbować budować zaufanie małymi krokami, przez sukcesywne rozszerzanie współpracy.

Jeśli szukasz innych konkretnych rozwiązań, związanych z weryfikacją kontrahentów i odzyskiwaniem należności, sprawdź:

W celu zobrazowania potrzeby sprawdzania naszych partnerów i współpracowników, załączamy kilka statystyk.


źródło: windykacjainformacje.wordpress.com


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Wskaźniki płynności finansowej firmy »
Czy istnieje oddłużanie dla firm? »
Jak sprawdzić czy moje dane są w BIK? »
Upadłość polskich firm według raportu Euler Hermes »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie