Jak wypromować startup?

Działania marketingowe są niezbędne do zdobycia klientów. Jak najłatwiej rozreklamować startup, nie tracąc przy tym fortuny?

Jak wypromować startup?
Poznaj sposoby pokazania swojej młodej firmy klientom

Założenie własnej firmy to dopiero początek przygody z biznesem. Z nowym towarem lub usługą dotrzeć musimy jeszcze do klienta, przekonując go, że spośród wszystkich dostępnych na rynku ofert warto zwrócić uwagę właśnie na naszą. Jak wypromować swój startup?

Marketing towarzyski

Mów o swoim startupie tak często, jak się da – przede wszystkim w gronie osób, które mogą okazać się zainteresowane nowym produktem lub świadczoną usługą.

  • W fazie początkowej, jeszcze przed wdrożeniem pomysłu w życie, unikaj konkretów, by nie zdradzić za dużo i nie „sprzedać” komuś swojego biznesplanu.
  • Jeśli pomysł okaże się trafiony, wieść o nim szybko rozejdzie się wśród znajomych, docierając do kolejnych osób.

Zadziałać może również zasada domina - osoby korzystające już z proponowanych przez ciebie rozwiązań sprawią, że sięgną po nie kolejne.

Strona www i blog

Internet może bardzo pomóc w wypromowaniu własnej firmy.

  • Startup powinien mieć profesjonalnie przygotowaną stronę skupiającą uwagę na walorach produktu, jego innowacyjności lub użyteczności.
  • Przed stworzeniem swojego miejsca w sieci zadbajmy o to, by dowiedzieć się jak najwięcej o mechanizmach pozycjonowania i zasadach SEO.
  • Jeśli prowadzisz blog, napisz artykuł o swoim produkcie. Możesz również założyć blog dedykowany swojej firmie i jego produktom, próbując dopasować treści do odbiorcy. Ciekawa treść to również szansa na zdobycie nowych współpracowników.

Dobrodziejstwa portali społecznościowych

Postaraj się wypromować startup na popularnych portalach społecznościowych.

  • Grupa 100 znajomych nie daje jeszcze produktowi szansy na zaistnienie na rynku. Na początku działalności warto organizować różnego rodzaju akcje promocyjne, zachęcające użytkowników do klikania i rozprzestrzeniania wieści o nowych pomysłach.
  • Przygotuj konkursy - mogą opierać się na zasadzie polubienia twojej strony, dodania komentarza lub udostępnienia informacji na tablicy, tak, by informacja dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. Nagradzaj uczestników darmowymi egzemplarzami twojego produktu lub atrakcyjnymi zniżkami na jego zakup.
  • Opracuj strategię zarządzania społecznością - jeśli nie masz czasu czy pomysłów, znajdź Community Managera, który opracuje plan działania zgodnie z profilem Twoich użytkowników.

Crowdfunding

Crowdfunding to nie tylko świetny sposób na pozyskanie funduszy na rozruszanie firmy, ale również na jej rozreklamowanie.

O najlepszych projektach szybko robi się głośno, a dużemu zainteresowaniu innowacyjnymi pomysłami towarzyszą często coraz obszerniejsze wzmianki medialne. Crowdfunding pozwala również jeszcze na etapie projektu zweryfikować, czy nasz pomysł spotka się z zainteresowaniem klientów i czy warto inwestować w niego czas i pieniądze.

Skontaktuj się - rozbuduj swoje grono współpracowników

Spróbuj skontaktować się z autorami popularnych blogów tematycznych albo dziennikarzami. Wyślij im próbki (wersje demo) swoich produktów, poproś o recenzje i ich publikację na stronie. Nie naciskaj na pochlebstwa i nie wymuszaj na zgadzającym się na współpracę jedynie pozytywnych opinii, aby uniknąć posądzenia o sponsorowanie recenzji.

Jeśli wciąż jesteś związany ze środowiskiem studenckim, postaraj się dotrzeć do wykładowców, którzy mogą ci umożliwić kontakty z przedsiębiorcami. Nie bój się odwiedzać przedsiębiorczych miejsc - popytaj i poszukaj popularnych kawiarni czy lokali coworkingowych, gdzie możesz spotkać ciekawych ludzi z doświadczeniem.

Konferencje

Bierz w nich czynny udział!

Organizowanych jest coraz więcej konferencji kierowanych do młodych przedsiębiorców, aby pozwolić im dotrzeć ze swoim pomysłem na startup do jak największej liczby potencjalnych klientów. Przygotuj rzetelną i interesującą prezentację projektu, wybierając do jego przedstawienia najbardziej medialnego członka zespołu.

Zapoznaj się również z lokalnymi wydarzeniami, które pozwolą Ci na networking oraz zdobycie wiedzy o doświadczeniach innych. Jeśli w Twoim regionie czy okolicy znajduje się inkubator przedsiębiorczości, zapytaj o terminy spotkań czy wydarzeń. Nie zapomnij również o uniwersytetach i szkołach wyższych, gdzie często organizowane są warsztaty czy wykłady dla młodych przedsiębiorców. 

Listę startupowych wydarzeń możesz również znaleźć w internecie.

Promocja własnego star tupu wcale nie musi być kosztowna – podobnie jak w przypadku tworzenia od podstaw własnej firmy przyda się jednak świeży i nośny pomysł na reklamę.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Własny biznes 2015: jak sfinansować startup? »
Dlaczego warto założyć startup? »
Dotacje z urzędu pracy na startup »
Polski coworking, czyli firma bez własnego biura »
Konto dla firm a małe przedsiębiorstwo »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie