Poświąteczne dylematy: Jak zwrócić lub wymienić prezent?

Prawdopodobnie każdemu z nas zdarzyło się otrzymać prezent gwiazdkowy, który nie do końca trafił w nasze gusta, rozmiar czy aktualne potrzeby. Jak zwrócić niechciany upominek?

Poświąteczne dylematy: Jak zwrócić lub wymienić prezent?
Prezentowy przewodnik po prawach konsumenta

Nie wszystkie znalezione pod choinką prezenty okazują się trafione. Czy zamiast podawać dalej mało udane upominki lub zakopywać je na dnie szafy mogłoby udać nam się je zwrócić lub wymienić? Wiele zależy od tego, czy uda nam się dotrzeć do samego Świętego Mikołaja i delikatnie podpytać o miejsce i czasu zakupu prezentu, zadbawszy o to, by nie sprawić mu przykrości...

Drogi Święty Mikołaju!

Najprostszym wydawałoby się sposobem, aby zwrócić nietrafiony świąteczny prezent jest odnalezienie jednego ze sklepów stacjonarnych, z którego pochodzi podarunek. W przypadku nieznanej marki może się zdarzyć, że będziemy musieli podpytać naszego Świętego Mikołaja, gdzie i kiedy nabył on daną rzecz.

Pytając o pochodzenie, warto również poprosić o dowód transakcji w postaci paragonu lub potwierdzającego dokonanie wpłaty wyciągu z konta bankowego. Na szczęście coraz częściej prezenty otrzymujemy z paragonem, umożliwiającym wymianę otrzymanej rzeczy bez ujawniania ceny.

Większość sprzedawców umożliwia swoim klientom zwrot towarów, które nie były używane bądź otwarte, nie są ani wadliwe, ani w inny sposób niezgodne z umową zawieraną w momencie dokonania zakupu na własnych zasadach. Czy i w jakim terminie będziemy mogli zwrócić prezent zależeć będzie często od konkretnego sklepu. W niektórych punktach mogą to być tylko 3 dni od momentu zakupu, w innych nawet 90.

W okresie świątecznym okres zwrotu jest najczęściej wydłużany, aby umożliwić osobom w potrzebie dotarcie do punku na czas. Sprzedawcy mogą zgodzić się na zwrot pieniędzy albo zaoferować klientowi wymianę podarunku na bon o jego równowartości do wykorzystania w sklepie marki.

Więcej praw przysługuje osobom, które chcą zwrócić prezent otrzymany od Mikołaja posiłkującego się sprzedażą internetową. Ze względu na to, że nabywanego online produktu nie można ani dotknąć, ani wypróbować, ani przymierzyć, klientom sklepów internetowych przysługuje 14-dniowy termin zwrotu towaru bez podania jakichkolwiek przyczyn. Jeśli więc prezent został zakupiony nie wcześniej niż na 14 dni przed Świętami, powinniśmy być w stanie zwrócić go bez problemu.
 

Nietrafiony, bo wadliwy

Wszyscy ci, którzy mieli nieszczęście otrzymać na Święta prezent uszkodzony, wadliwy, niespełniający swej funkcji lub w inny sposób odbiegający od warunków umowy mają prawo do jego reklamacji w punkcie nabycia

Reklamacja objąć może dowolny produkt – od gorzkiej czekolady przez karminową bluzkę po pędzący po torach pociąg zabawkę – w terminie 2 lat od momentu dokonania zakupu, choć oczywiście im szybciej podejmiemy działanie, tym lepiej.

Raz jeszcze poprosić będziemy musieli Świętego Mikołaja o potwierdzenie transakcji w postaci paragonu czy wyciągu z karty. Przysługujące klientowi opcje objąć mogą gwarancję lub odpowiedzialność ponoszoną przez sprzedającego za towar niezgodny z warunkami umowy.

Nietrafiony prezent świąteczny warto zwrócić lub, jeśli jest on uszkodzony lub wadliwy – reklamować. Nie wahajmy się dochodzić naszych praw konsumenckich również w leniwym poświątecznym okresie.
 


Więcej o prawach konsumenta:
Jak rozpatrywana jest reklamacja? »
Prawa konsumenta: Rękojmia a gwarancja »
Kto chroni prawa konsumenta w Polsce? »
Reklamacja produktów przecenionych i promocyjnych »
Czy wiesz jak rozpoznać bezpieczny e-sklep? »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie