Kosztorys założenia nowej firmy

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Jak wygląda kosztorys założenia nowej firmy?

Kosztorys założenia nowej firmy
Jakie koszty pociąga za sobą rozpoczęcie działalności gospodarczej?
  • koszty rejestracji
  • koszty rozpoczęcia
  • płatnik VAT
  • składki na ZUS

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością dopełnienia pewnych formalności, samo założenie nowej firmy może się jednak odbyć zupełnie bezpłatnie

  • Zarejestrować przedsiębiorstwo można drogą elektroniczną (formularz znajdziemy w Internecie),
  • za wpisanie firmy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie jest pobierana opłata,
  • Urzędowi Skarbowemu, ZUS-owi i GUS-owi wystarczy przesłać powiązany z rejestrem dokument CEIDG-1.

Koszty pojawią się dopiero na etapie rejestrowania firmy jako podatnika VAT.

Kosztorys założenia nowej firmy

Kosztorys rejestracji

W przypadku, gdy zdecydujemy się zostać podatnikami VAT, będziemy zobowiązani dostarczyć urzędowi skarbowemu formularz VAT-R, a to pociągnie za sobą opłatę rzędu 170 złotych.

Kosztorys rozpoczęcia

Jeśli nasza firma działać będzie jako spółka, zapłacimy podatek od czynności cywilnoprawnych, którego podstawą będzie kapitał zakładowy albo wartość wkładu wprowadzonego do majątku spółki. Często obligatoryjne jest sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego, poniesiemy więc dodatkowo koszty jego sporządzenia.

Koszty prowadzenia rachunku bankowego

Prawie każde przedsiębiorstwo posiadać musi własny rachunek bankowy. Koszty założenia konta i jego prowadzenia będą zależeć od placówki, jaką wybierzemy.

Składki na ZUS

Przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej można liczyć na składki preferencyjne. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest jeden z głównych czynników generujących koszty dla przedsiębiorstwa.

Księgowość

Wiele początkujących firm korzysta z usług biura rachunkowego. Zlecenie prowadzenia księgowości przedsiębiorstwa pociąga za sobą koszty. Można również samodzielnie zająć się zarządzaniem i kontrolą finansów firmy, np poprzez rozwiązanie oferowane przez Idea Bank.

Wynajem i użytkowanie lokalu

Większość firm decyduje się na wynajem odpowiedniego lokalu, w którym będą prowadzić swoje działania. Do kosztów należeć będzie nie tylko czynsz, którego unikniemy jedynie posiadając odpowiednią przestrzeć na własność, ale również wszelkie rachunki za media, telekomunikację czy utrzymanie lokalu w odpowiednim stanie.

Jeśli zdecydujemy się na zakup lokalu dla firmy, liczyć trzeba będzie się z kosztami kredytu hipotecznego czy remontem nowej nieruchomości.

Kredyt lub leasing

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się często z koniecznością zaciągnięcia kredytu lub innej formy pożyczki na start. Możemy też korzystać ze środków trwałych udostępnianych przez leasingodawcę. Prowadzenie firmy będzie wiązało się więc z kosztami spłaty rat zadłużeń wraz z odsetkami

Decyzja o założeniu własnej działalności nie musi być trudna. Posiadając dobry pomysł nietrudno będzie nam znaleźć źródła dofinansowania. Musimy liczyć się jednak z kosztami, których świeżo upieczony przedsiębiorca nie uniknie i przygotować się na pewne przedzarobkowe wydatki.

Więcej o firmowych finansach:
Prawdy i mity, czyli kredyt dla firm na start »
Uproszczone zarządzanie finansami przedsiębiorstwa »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie