Moja karta debetowa została w bankomacie - co teraz?

Karta płatnicza to jeden z najczęściej wybieranych środków do pokrycia kosztów za zakupy. Tam gdzie kartą nie zapłacimy, potrzebna nam będzie gotówka. Co zrobić, jeśli nasza karta debetowa zostanie zatrzymana w bankomacie?

Moja karta debetowa została w bankomacie - co teraz?
Czy mamy szansę odzyskać zatrzymaną kartę?
  • utracona karta debetowa
  • zatrzymanie karty w bankomacie

Karta debetowa służy nam do dokonywania codziennych płatności bezgotówkowych, za jej pomocą możemy również wypłacić pieniądze z bankomatu. Jeśli w wirze codziennych obowiązków zdarzy nam się zapomnieć, jaki ustawiliśmy PIN odblokowujący dostęp do naszego konta lub w roztargnieniu zapomnimy odebrać kartę z automatu po pobraniu gotówki i nasza karta zostanie „zjedzona”, nie panikujmy. Co możemy zrobić, gdy karta bankowa zostanie w bankomacie?

 

Kiedy karta płatnicza może zostać w bankomacie?

 

Chociaż nie jest to sytuacja częsta, zdarza się, że karta debetowa nie zostanie zwrócona właścicielowi przez bankomat, w którym chcieliśmy pobrać gotówkę. 

 

  • Najczęstszym powodem zatrzymania karty jest trzykrotne wprowadzenie błędnego kodu PIN. Biorąc pod uwagę, że na ekranie bankomatu każdorazowo powinien wyświetlić się komunikat o niepoprawnych próbach, po dwóch nieudanych podejściach lepiej dać sobie spokój i zweryfikować, jaki PIN ustawiliśmy.

 

  • Karta debetowa może jednak zostać zatrzymana również w sytuacji, gdy nie wyciągniemy jej odpowiednio szybko (najczęściej mamy na to od 30 sekund do minuty) z automatu po podjęciu pieniędzy. W takim przypadku bankomat z powrotem połyka kartę, aby uniemożliwić wykorzystanie jej osobom postronnym.

 

  • Może się również zdarzyć, że bank, jako właściciel karty, zastrzeże ją, uniemożliwiając nam normalne z niej korzystanie. Zdarza się to rzadko i jedynie w przypadku użytkowników naruszających przepisy prawa bankowego. W większości przypadków bank od razu poinformuje klienta o zastrzeżeniu karty, aby nie podejmował on prób wypłaty gotówki z bankomatu przy jej użyciu.

 

  • Pamiętajmy również, iż każda karta płatnicza posiada określoną ważność, którą możemy sprawdzić na jej froncie. Korzystanie z nieważnej karty, która po terminie zostaje zablokowana przez bank, również zakończy się jej zatrzymaniem. Najczęściej jednak bank przesyła nam nową kartę debetową przez upływem ważności poprzedniej.

 

  • Karta debetowa może też ulec zatrzymaniu w bankomacie, który w czasie korzystania z niego ulegnie awarii, zgaśnie, wyłączy się lub przestanie funkcjonować normalnie.

 

Co zrobić, gdy bankomat zatrzyma kartę?

 

Jeśli karta została połknięta z naszej winy (np. wprowadzenie błędnego PINu) przez automat banku, w którym posiadamy konto, zostanie ona dla nas przetrzymana przez klika dni roboczych, w którym to czasie możemy się po nią zgłosić z dokumentem potwierdzającym naszą tożsamość. Po upływie wyznaczonego okresu karta zostanie zniszczona, a my będziemy musieli wystąpić do placówki o nową.

 

Jeśli karta została zatrzymana z przyczyn od nas niezależnych (np. awaria automatu) lub zdarzyło się to w bankomacie należącym do innego niż nasz banku, karta zostanie automatycznie zniszczona w celach bezpieczeństwa. 

 

Możemy zadzwonić na numer widoczny na każdym bankomacie w celu upewnienia się, czy mamy jakąś szansę na jej odzyskanie, ale w większości przypadków nie będzie to możliwe. 

 

Musimy więc jak najszybciej zadzwonić do naszego banku i poinformować o zaistniałej sytuacji. Bank od razu zastrzeże kartę (na wypadek, gdyby zatrzymanie było spowodowane awarią bankomatu i wynikającym z niej niedającym się przewidzieć losem naszego plastiku). Później możemy złożyć wniosek o wydanie duplikatu, co w niektórych placówkach wiąże się z dodatkowym kosztem. W zależności od placówki wnioski składać można osobiście lub telefonicznie. 

 

Więcej o kartach:

Jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej? »

Ile kosztuje karta debetowa? »

Jakie korzyści daje karta płatnicza? »

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie