Prawa pasażera: Niepełnosprawny w samolocie

Jakie są prawa pasażera, który zgłasza liniom lotniczym swoją niepełnosprawność?

Prawa pasażera: Niepełnosprawny w samolocie
Niepełnosprawni też mogą latać!

Osoby o ograniczonej sprawności ruchowej bądź mentalnej nie powinny bać się podróży samolotem – linie lotnicze mają obowiązek zadbać o komfort i bezpieczeństwo każdego pasażera. Co powinni wiedzieć niepełnosprawni wybierający się w podniebną podróż?
 

Prawa pasażera w samolocie

Niepełnosprawny pasażer ma takie same prawa jak każdy inny klient linii lotniczych. Co więcej, większość przewoźników stara się dodatkowo zadbać o komfort i dobre samopoczucie podróżnych o ograniczonych możliwościach ruchowych.

Zewnętrzne regulacje lotnicze nakładają na pasażerów o szczególnych wymaganiach obowiązek poinformowania przewoźnika o wszystkich rzeczach, które mogą być klientowi niezbędne w podróży na 48 godzin przed zaplanowanym lotem – linie muszą mieć czas, by wyznaczyć personel odpowiedzialny za pomoc niepełnosprawnemu oraz zorganizowanie niezbędnego sprzętu.

Pasażerowie, którzy mogą mieć problem z ewentualną ewakuacją z zagrożonego samolotu, zapięciem czy odpięciem pasów albo samodzielnym opuszczeniem swojego miejsca powinny ze względów bezpieczeństwa podróżować z osobą towarzyszącą.

 

Komfort wszystkich klientów

Poinformowane o niepełnosprawności klienta linie lotnicze zorganizują pomoc dla pasażera już na lotnisku. Wyznaczone osoby pomogą przeprawić się przez kontrolę bagażową i celną, dostać do wyznaczonej poczekalni, a później na pokład samolotu.

Korzystający z wózków inwalidzkich muszą liczyć się z koniecznością oddania własnego wózka do luku bagażowego samolotu, przewoźnik zapewni im jednak własny wózek dostosowany do lotniczych wymagań.

Przewoźnicy powinni też mieć na pokładzie specjalistyczny sprzęt, na przykład podkładki pozwalające pomóc pasażerowi przesiąść się z wózka na fotel czy dodatkowe butle tlenu.

 

Priorytetowe wejście na pokład

Pasażerowie zgłaszający liniom lotniczym swoją niepełnosprawność mogą skorzystać z prawa do priorytetowego wejścia na pokład. Przewoźnicy z reguły pytają swoich pasażerów, czy chcą z tej możliwości skorzystać.

Jeśli klient woli wejść na pokład wraz z innymi pasażerami, linie nie będą mu tego utrudniać, zapewnią jedynie wszelką wymaganą pomoc w dotarciu do wyznaczonego miejsca i zapewnieniu klientowi komfortu podróży.

 

Odpowiednie miejsce w samolocie

Miejsce na pokładzie dla pasażera zgłaszającego liniom lotniczym swoją niepełnosprawność powinno możliwie odpowiadać jego potrzebom, co oznacza, że pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim może otrzymać miejsce obok przejścia między fotelami, by mieć ułatwiony dostęp do wyjścia i więcej przestrzeni.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie