Nieuznana reklamacja a prawa konsumenta

Reklamacja, która nie została uznana to jeszcze nie koniec świata – mamy kilka całkiem niezłych metod, które mogą wciąż zmienić tą sytuację.

Nieuznana reklamacja a prawa konsumenta
ABC praw konsumenta

Każdemu konsumentowi przysługuje niezbywalne prawo do reklamowania zakupionego produktu, a także usługi, które nie są zgodne z umową kupna-sprzedaży. W praktyce zatem, zawsze, kiedy towar, który kupiliśmy nie spełnia gwarantowanej funkcji, jest na przykład uszkodzony czy niepełny, na myśl powinna nam przyjść reklamacja.

WAŻNE!

Reklamacja musi zostać skierowana do miejsca, w którym kupiliśmy dany produkt i musi być rozpatrzona przez sprzedawcę. Ma on obowiązek poinformować nas o wyniku reklamacji w czasie 14 dni kalendarzowych od momentu jej złożenia.

Bardzo często reklamacja nie zostaje jednak pozytywnie rozpatrzona i sprzedawca agrgumentuje decyzję złym użytkowaniem towaru. Co w takim wypadku? Nie rezygnujmy z praw, które mamy jako konsumenci, szczególnie w momencie, kiedy mamy pewność, że prawda leży po naszej stronie.
 

Możliwości konsumenta po odrzuceniu reklamacji

 

ODWOŁANIE od decyzji o reklamacji

Miejcie świadomość, że istnieje prawo do odwołania. Możemy bez problemu skierować do sprzedawcy odwołanie na piśmie dotyczące negatywnego rozpatrzenia naszej reklamacji. Niestety sprzedawca nie ma obowiązku udzielenia nam odpowiedzi. Wszystko zależy zatem od dobrej woli osoby, u której kupiliśmy wadliwy produkt.
 

RZECZOZNAWCA

Aby mieć 100% pewności, że reklamacja nam się należy i powinniśmy złożyć sprawę do sądu, skonsultujmy sie z rzeczoznawcą. Unikniemy dzięki temu nieporozumień, jeżeli autentycznie rację może mieć sprzedawca.
 

SKIEROWANIE SPRAWY DO SĄDU

Kolejnym krokiem jest złożenie sprawy do sądu. W momencie, kiedy sprzedawca wyrazi zgodę, możemy skierować nasze żądanie do sądu polubownego. Jest to rozwiązanie łatwiejsze, ponieważ może być rozwiązane szybciej i bez większych stresów. Jeżeli jednak sprzedawca nie wyrazi na to zgody, czeka nas złożenie sprawy w sądzie powszechnym.

UWAGA! Liczmy się z kosztami sądowymi!
 

MEDIATOR – INSPEKCJA HANDLOWA

Inną metodą, która idzie nam na przeciw, kiedy nasza reklamacja nie zostanie uznana jest zwrócenie się do mediatora. Może on pomóc w porozumieniu się ze sprzedawcą.
 

RZECZNIK PRAW KONSUMENTA

Nie bójmy się dochodzić do naszych praw ze sprzedawcami, którzy są nieuczciwi. Pomóc może nam także Rzecznik Praw Konsumenta. Mamy pełne prawo do spotkania bądź do wysłania wniosku. Często Rzecznik po zapoznaniu się ze sprawą, jest organem, który kieruje reklamację do sądu, a nawet występuje w roli naszego reprezentanta.
 

Koszt reklamacji?

Pamiętajcie także o tym, że reklamacja jest bezpłatna. Sprzedawca nie ma prawa żądać od nas jakichkolwiek pieniędzy za rozpatrzenie naszej prośby.
 


Więcej o prawach konsumenta:
Jak rozpatrywana jest reklamacja? »
Niedozwolone klauzule umowne »
Kto chroni prawa konsumenta w Polsce? »
Nowe prawa konsumenta - zmiany 2014 »
Reklamacja produktów przecenionych i promocyjnych »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie