Nowa piramida żywienia w Polsce

Rewolucja w zaleceniach żywieniowych: nowa piramida żywienia - czy już ją znasz? Poznaj nasze podpowiedzi jak żyć zdrowiej na co dzień.

Nowa piramida żywienia w Polsce
Świetna kondycja fizyczna i psychiczna przez długie lata życia – poznaj nowe zasady żywienia

W dniu 20 stycznia 2016 roku w Warszawie, odbył się I Narodowy Kongres Żywieniowy, na którym to eksperci Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) przedstawili nową wersję piramidy żywienia, różniącej się w znacznym stopniu od swojej poprzedniczki z 2009 roku.

Piramida zyskała nową nazwę oraz wiele zmian w swojej strukturze. Nowe zalecenia dotyczące zdrowego żywienia są naprawdę interesujące oraz można śmiało rzec: rewolucyjne.
 

NOWA PIRAMIDA ŻYWIENIA: WIEDZA W PIGUŁCE

 

CZYM JEST PIRAMIDA ŻYWIENIA?

Krótko mówiąc, piramida żywienia to uproszczony zbiór wiedzy o zasadach odżywiania. Kompleksowa idea żywienia została przedstawiona w krótki i prosty sposób tak, aby każdy miał szansę jej realizacji, dzięki czemu zachowa sprawność intelektualną oraz fizyczną na długie lata życia.
 
Piramida dedykowana jest osobom zdrowym, natomiast osoby chore powinny zmodyfikować jej zasady do swoich potrzeb (w porozumieniu z lekarzem lub dietetykiem). Im wyższe piętro piramidy, tym mniej produktów żywieniowych z danej grupy powinno znajdować się w naszym codziennym jadłospisie.    

 

Zdrowe odżywianie XXI wieku

 

RUCH TO ZDROWIE

Jedną z ważniejszych zmian, które zostały wprowadzone to przede wszystkim nazwa piramidy, tj.: „Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”. W poprzedniej wersji piramidy, o ruchu nie było w ogóle mowy.
 
Obecnie podstawę piramidy stanowi zróżnicowana aktywność fizyczna, do której wlicza się zarówno regularny trening, ale również każda inna aktywność typu spacerowanie, wchodzenie po schodach czy rekreacyjna jazda na rowerze. Każdy rodzaj ruchu jest istotny, najważniejsze by był wykonywany regularnie (codziennie co najmniej 30-45 minut ruchu).

 

WARZYWNO-OWOCOWO REWOLUCJA

Najważniejszą zmianą w piramidzie żywieniowej jest ustąpienie pierwszeństwa warzywom i owocom oraz „zepchnięcie” tym samym produktów zbożowych do trzeciej kolumny. Warzywa i owoce „awansowały” na najważniejszą półkę – powinny stanowić podstawę diety w proporcjach: ¾ warzywa i ¼ owoce.

 

MNIEJ SOLI W DIECIE

Kolejną innowacją jest włączenie do piramidy ziół, jako zdrowego zamiennika soli. Zioła nie tylko poprawiają smak potraw, ale są również doskonałym źródłem wielu prozdrowotnych składników. 

 

ZDROWE TŁUSZCZE

W nowej piramidzie zostały również uwzględnione orzechy, jako dobre źródło tłuszczu oraz zdrowy zamiennik cukru i słodyczy.

 

NAWODNIENIE ORGANIZMU

Aby odżywiać się zdrowo, należy zwracać uwagę nie tylko na to co jemy, ale również jak nawadniamy organizm. Nowa piramida żywienia podkreśla znaczenie wody dla naszego organizmu – powinniśmy pić co najmniej 1,5 l wody dziennie. Słodzone napoje powinny być zastępowane właśnie wodą, a jeżeli wybieramy herbatę lub kawę to tylko bez dodatku cukru.    

 

MNIEJ MIĘSA W DIECIE

Kolejną zmianą jest zalecane spożycie mięsa w ilości mniejszej niż 0,5 kg tygodniowo – zwłaszcza mięsa czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych. Źródłem białka w diecie powinny być natomiast ryby, jaja i rośliny strączkowe.
 
 
Podsumowując, nowa piramida żywienia opiera się na prostej zasadzie: mniej cukru i soli w diecie, a więcej błonnika pokarmowego oraz ruchu każdego dnia! Sprawdź elementy nowego przewodnika po zdrowym odżywianiu poniżej.
 
Aby dokładniej zapoznać się z nową piramidą oraz innymi poradami, odwiedź stronę IŻŻ: www.izz.waw.pl.
 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie