Prawa pasażera: Odwołany lub opóźniony lot

Podróżowanie poszerza horyzonty i pozwala nam na poznanie interesujących miejsc i ludzi. Czasami zdarzają się jednak nieprzyjemne sytuacje jakimi najczęściej jest opóźniony lot. Co robić w takiej sytuacji i jakie prawa posiadamy jako pasażer linii lotniczych?

Prawa pasażera: Odwołany lub opóźniony lot
Lataj świadomie i bądź przygotowany na ewentualne przykre niespodzianki

Wybieramy się w podróż samolotem, mamy już zakupione bilety, bagaż spakowany, a my gotowi na wojaże. Na miejscu okazuje się jednak, że nasz lot został opóźniony lub co gorsza anulowany. Oprócz dostępu do podstawowej opieki możesz również ubiegać się o odszkodowanie – kluczem będzie tutaj posiadanie wiedzy do czego właściwie masz prawo i w jakich przypadkach ono obowiązuje.
 

Prawa pasażera linii lotniczych

Podczas wszelkich niedogodności związanych z opóźnionym lotem bądź anulacją lotu należy odwołać się do rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych (WE nr 261/2004) obowiązującego na terenie Unii Europejskiej. Mając na myśli teren UE oznacza to europejską przestrzeń powietrzną.

Rozporządzenie dotyczy:
 
  • Wylotów z lotnisk znajdujących się na terenie Unii (wszystkie linie lotnicze – zarejestrowane i niezarejestrowane w UE),
  • Przylotów spoza Unii na teren Unii lub do Islandii, Szwajcarii i Norwegii (jedynie linie lotnicze zarejestrowane w Unii).
 
Rozporządzenie nie dotyczy:
 
  • Wylotów i przylotów odbywających się poza terenem Unii (wszystkie linie lotnicze – zarejestrowane i niezarejestrowane w UE),
  • Przylotów spoza Unii na teren Unii (linie lotnicze niezarejestrowane w UE).
 

Podstawowe zapewnienia

Przewoźnik po upływie 2 godzin od opóźnienia bądź odwołania lotu jest zobowiązany do wręczenia każdemu pasażerowi pisemnej informacji o prawach pasażera, natomiast jeśli tego nie zrobi, sami powinniśmy domagać się takiego dokumentu.

Przewoźnik niezależnie od okoliczności w przypadku znacznego opóźnienia lotu lub jego odwołania ma obowiązek zapewnienia opieki pasażerom w postaci:
 
  • Posiłków oraz napojów (ilość adekwatna do czasu oczekiwania pasażera),
  • Zakwaterowania i transportu do hotelu (jeśli zajdzie taka potrzeba),
  • Bezpłatna rozmowa telefoniczna, e-mail, dalekopis bądź faks (możliwość skorzystania dwa razy z danej opcji).

 

Opóźniony lot

Pasażerowie, których lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny mają prawo do finansowej rekompensaty w wysokości od 250 do 600 EUR uzależnionej od czasu opóźnienia i odległości planowanego przelotu. Jeżeli przewoźnik zaproponuje nam lot zastępczy, który nie różni się zbytnio od pierwotnego planu wówczas wysokość odszkodowania może zostać obniżona o połowę.

Nie dotyczy to jednak opóźnień spowodowanych sytuacją nadzwyczajną, na które linie lotnicze nie mają wpływu np. zagrożenia terrorystycznego, strajku czy złych warunków atmosferycznych.

Aby rozpocząć proces związany z rekompensatą za opóźniony lot niezbędny nam będzie bilet lotniczy bądź inny dokument potwierdzający rezerwację np. umowa podpisana z biurem podróży.

 

Odwołany lot

Z powodu odwołanego lotu możemy wystąpić o pieniężną rekompensatę w wysokości od 200 do 600 EUR, która uzależniona jest od czasu oczekiwania i odległości planowanego przelotu.

Pasażerowie, których poinformowano o odwołaniu lotu z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem bądź którym zaproponowano alternatywny lot (trasa identyczna bądź bardzo zbliżona do pierwotnego planu) nie mogą ubiegać się o rekompensatę finansową.
W przypadku odwołań spowodowanych sytuacją nadzwyczajną przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty finansowej, jednak jest zobowiązany do zapewnienia jednej z poniższych opcji:
 
  • Zwrotu kosztów za bilet (kwota całkowita bądź jego niewykorzystana część),
  • Zapewnienia w jak najszybszym czasie alternatywnego transportu do celu podróży,
  • Umożliwienia pasażerom dogodnej rezerwacji lotu w późniejszym terminie.

 

Loty łączone (składane), czyli podróż z przesiadką

W przypadku lotu z przesiadką decydującym aspektem otrzymania rekompensaty finansowej za opóźniony bądź odwołany lot jest opóźnienie całkowite odnoszące się do lotniska początkowego i końcowego podanego na bilecie.

W praktyce oznacza to, że:
 
  • jeżeli bilety łączone dokonane są na jednej rezerwacji – przeloty również będą traktowane w sposób łączny,
  • jeżeli bilety łączone zakupione są jako oddzielne loty (oddzielne rezerwacje) u tego samego bądź dwóch różnych przewoźników, wówczas każdy przelot traktowany jest jako osobna podróż (tzw. point to point).

⇒ Polecamy zapoznanie się z przygotowaną infografiką, która pomoże w poznaniu swoim praw pasażera:

Odwołany lub Opóźniony lot - Prawa pasażera

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie