Polski coworking, czyli firma bez własnego biura

Startupy w Polsce rosną w siłę - coraz więcej osób zostaje szefem swojego czasu i rezygnuje z 8-godzinnej biurowej pracy. Coworking dla takich profesjonalistów to idealne rozwiązanie.

Polski coworking, czyli firma bez własnego biura
Nie masz własnego biura? Nic wielkiego - poznaj coworking i zostań profesjonalistą!

Czym jest coworking?

Coworking (z angielskiego "współpraca") to styl pracy osób będących sobie szefami lub pracujących na zlecenia, którym do zawodowego szczęścia potrzeba kontaktów z innymi ludźmi. Wszystko wskazuje na to, że terminu coworking użył po raz pierwszy projektant gier komputerowych Bernard De Koven w 1999 roku. Najgorliwszym propagatorem idei jest jednak Brad Neuberg, twórca pierwszego miejsca, w którym osoby różnych profesji, mogły spotkać się i pracować obok siebie.

Brad Neberg nazywał swoich pierwszych klientów „wolnymi duchami”. Rozumiał, że mimo potrzebnej im kreatywnej wolności, są jednak istotami społecznymi i potrzebują miejsca, w którym mogliby spotkać się z podobnie pracującymi osobami, wymienić się doświadczeniami, napić wspólnie kawy, a w końcu tworzyć wspólne projekty.

Kto wybiera coworking?

Idea coworkingu dotarła do Polski z USA i krajów Europy Zachodniej, gdzie różne formy samozatrudnienia przeżywają rozkwit. Mimo, że Polacy są bardziej przywiązani do pracy etatowej, coraz więcej z nas wybiera wolne zawody.

Do grona freelancerów należą:

  • dziennikarze,
  • pisarze,
  • graficy,
  • twórcy stron internetowych,
  • programiści,
  • artyści,
  • tłumacze,
  • zarządcy społeczności -

krótko mówiąc, wszyscy ci, dla których praca jest tym, co robią, a nie miejscem zatrudnienia.

Jak działa coworking?

Centra coworkingu istnieją we wszystkich polskich dużych miastach (ostatnio otwartym w Warszawie jest Idea Hub), a bywa, że i mniejsze ośrodki dysponują już przestrzenią do wynajęcia dla freelancerów. Zwykle są to przestrzenie biurowe typu open space, gdzie można wynająć sobie biurko na wyłączność, bądź korzystać z aktualnie wolnego miejsca.

Centra coworkingowe oferują zwykle cały wachlarz usług biurowych. Możemy pod adresem centrum zarejestrować swoją startupową działalność, recepcja centrum może odbierać i nadawać naszą pocztę, przyjmować telefony, czy zadbać o dostępność materiałów biurowych. 

Nawet jeśli poprzestaniemy na podnajęciu przestrzeni biurka do pracy, możemy liczyć na szerokopasmowy dostęp do internetu i niezłą kawę. Dodatkowo mamy dostęp do wydzielonych miejsc pracy w chwilach, gdy potrzebujemy nieco większego wyciszenia, możemy też zrobić sobie przerwę w specjalnej strefie relaksu lub skorzystać z profesjonalnie przygotowanej sali konferencyjnej, gdzie możemy zaprosić kontrahentów.

Ile to kosztuje?

Coworking to koszty na pewno mniejsze niż wynajęcie i prowadzenie swojego biura.

  • Dzięki dzieleniu przestrzeni z innymi osobami, możemy znacznie obniżyć koszty działalności.
  • Cena będzie w znacznej mierze zależała od tego, w jaki sposób zamierzamy korzystać z usług centrum coworkingu.
  • Jeśli zadowala nas praca we wspólnej przestrzeni i wiemy, że będziemy w centrum spędzać sporo czasu, najkorzystniej będzie podnająć na wyłączność biurko - to koszt około 450 zł miesięcznie.
  • Jeśli regularność naszej obecności w centrum ciężko jest przewidzieć, możemy nawet podnajmować biurko na godziny. Zapłacimy wówczas 13-20 zł za godzinę.

Pomiędzy tymi dwoma skrajnymi typami podnajęcia biurka, mamy cały wachlarz innych możliwości. Są również centra, w których mikro przedsiębiorca może stworzyć coś na kształt swojego biura. Otrzymuje wówczas na wyłączność doskonale wyposażony pokój. To z kolei koszt od około 1000 zł netto za miesiąc.

Podsumowując, coworking to idealne rozwiązanie dla osób pracujących samodzielnie - to komfort wolności w połączeniu z zaspokojeniem naszych społecznych potrzeb. Daje możliwość nawiązania kontaktów towarzyskich i zawodowych a dobrze zorganizowana przestrzeń do pracy, sprawia, że praca staje się bardzie efektywna. Posiadanie prestiżowego adresu działalności dobrze wpływa na wizerunek naszej firmy. Bez nakładów finansowych, dysponujemy reprezentacyjna przestrzenią, do której możemy zaprosić naszych kontrahentów. Tych zalet nie pobije praca w domowym zaciszu lub designerskiej kawiarni.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Własny biznes 2015: jak sfinansować startup? »
Jak freelancer rozlicza się ze zleceniodawcą? »
Jakie wady i zalety ma umowa zlecenie? »
Kariera czy rodzina: co wybierają młodzi Polacy? »
Czym jest outsourcing? »
Jak działa PARP? »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie