Prawa konsumenta: Zwrot towaru do sklepu

Kiedy zwrot towaru jest uzasadniony? Czy sprzedawca może odmówić jego przyjęcia?

Prawa konsumenta: Zwrot towaru do sklepu
Kiedy klient ma prawo zwrócić towar?
  • zwrot towaru
  • umowa kupna-sprzedaży
  • towar uszkodzony a towar pełnowartościowy

Zakup jakiejkolwiek rzeczy jest pewnego rodzaju umową kupna - sprzedaży zawieraną między nabywającym i sprzedającym dany przedmiot lub usługę. Oznacza to w praktyce, że obie strony umowy obowiązują pewne prawa i obowiązki. Zwrot towaru jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez konsumentów przywilejów. Kiedy możemy z tego prawa skorzystać? Jakie towary może zwrócić?

 

Zwrot towaru – towar uszkodzony

 

Zwrotowi podlegają wszystkie towary niezgodne z zawartą w momencie dokonywania transakcji umową. Oznacza to, że mamy niezbywalne prawo jako klienci danego sklepu, oddać każdą rzecz, która:

 

  • nie spełniła swojej funkcji, zaprezentowanej przez producenta
  • okazała się wadliwa lub uszkodzona
  • była niepełna, tzn brakowało pewnych części niezbędnych do jej funkcjonowania
  • znacząco różniła się w warstwie funkcjonalności, cech fizycznych czy użytkowych od zamówienia.

 

Biorąc pod uwagę niezadowolenie klienta, wynikające z braku możliwości użytkowania zakupionego przedmiotu w związku z jego niesprawnością, mamy pełne prawo do złożenia reklamacji i ubiegania się o otrzymanie zwrotu pieniędzy lub wymianę produktu na nowy, wolny od wad. 

 

Pamiętajmy również o konieczności sprawdzenia posiadania gwarancji, szczególnie w przypadku produktów bardziej wartościowych, zasad jej wykorzystania oraz długości jej trwania. 

 

Zwrot towaru pełnowartościowego

 

Przyjęcie zwrotu towaru w sytuacji, gdy mamy do czynienia z pełnowartościowym przedmiotem, a klient po prostu się rozmyślił, przedmiot przestał się mu podobać lub okazał się nietrafionym prezentem dla znajomego,zależy od sprzedawcy

 

Niektóre sklepy, chcąc zachować konkurencyjność i utrzymać lojalnych klientów, pozwalają na zwrot towaru (nieużywanego i niezniszczonego) w ustalonym czasie, o którym klient powinien zostać poinformowany w momencie dokonywania zakupu. Taką informację najczęściej możemy znaleźć na paragonie, który jest dowodem zakupy oraz podstawą zgłoszenia reklamacji czy chęci zwrotu. 

 

Często również możemy znaleźć informację o braku zwrotu pieniędzy - towar możemy zamienić na inny o identycznej lub wyższej wartości (za dopłatą różnicy) lub otrzymamy bon, pozwalający na dokonanie nowego zakupu w określonym terminie. Zwrot przedmiotu używanego lub zniszczonego nie jest możliwy

 

Przed dokonaniem zakupu zorientujmy się, jakie są zasady zwrotów obowiązujące w danym sklepie. Bez wątpienia coraz więcej placówek idzie swoim klientom na rękę w sprawie reklamacji zakupionych produktów. Nie nadużywajmy jednak cierpliwości sprzedawców, przemyślmy każdy zakup i dokonujmy racjonalnych wyborów

 

Sprawdź również:

Prawa konsumenta: Zwrot towaru zakupionego przez Internet »

Co zawiera umowa kupna sprzedaży mieszkania lub domu? »

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie