Prawa konsumenta: Zwrot towaru kupionego za granicą

Zwrot towaru niezgodnego z umową kupna-sprzedaży jest jednym z podstawowych praw konsumenta, które obowiązują na całym świecie.

Prawa konsumenta: Zwrot towaru kupionego za granicą
Co robić, gdy po powrocie do kraju zauważymy, że zakupiony za granicą towar jest wadliwy?
  • reklamacja
  • zwrot towaru
  • Europejskie Centrum Konsumenckie

Na zagranicznych wakacjach trudniej oprzeć się pokusie wydawania pieniędzy. Coraz więcej osób udaje się do Paryża czy Mediolanu, by szukać markowych rzeczy w okazyjnych cenach podczas tamtejszych wyprzedaży. Co robić, gdy po powrocie do kraju zauważymy, że towar nie spełnia naszych oczekiwań lub jest po prostu wadliwy? Czy można ubiegać się o zwrot towaru i naszych pieniędzy?

 

Prawa konsumenta

 

Pamiętajmy, że mamy takie samo prawo reklamować produkt zakupiony za granicą, jak ten pozyskany w kraju. Obowiązują nas te same zasady zwrotu towaru niezgodnego z warunkami umowy – mamy prawo reklamować towar:

 

  • niespełniający swojej funkcji, 
  • nieposiadający wszystkich opisywanych przez producenta cech, 
  • uszkodzony, niepełny, a także 
  • wykazujący znaczące różnice w zakresie swoich cech użytkowych, funkcjonalnych czy fizycznych od zamówienia.

 

Zwrot towaru, o czym często zapominamy, może dotyczyć również produktów zakupionych w promocyjnych cenach na wyprzedażach. Jedynym przypadkiem, w którym nie mamy prawa do reklamacji, jest wyprzedaż towarów sprzedawanych po obniżonych cenach ze względu na wskazaną przy zakupie usterkę, na którą świadomie się godzimy.

 

Zwrot towaru kupionego za granicą

 

W celu dokonania zwrotu towaru najlepiej wysłać do zagranicznego sprzedawcy formularz (możemy użyć jednego z gotowych wzorów udostępnianych przez Europejskie Centrum Konsumenckie) w języku angielskim lub języku kraju, w którym dokonaliśmy zakupu, jeśli nim władamy, podając swoje dane osobowe, wyjaśniając, na czym polega problem (dlaczego produkt nie jest zgodny z warunkami umowy) oraz załączając do naszego pisma dowód zakupu lub zapłaty.

 

Miejmy na uwadze również to, że jeśli sprzedawca zignoruje nasz wniosek, możemy odwoływać się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, którego obowiązkiem jest interwencja również w przypadku  nieuzasadnionej odmowy dokonania zwrotu towaru klientowi. 

 

Sprawdź również:

Czy karta kredytowa jest dobrym rozwiązaniem na tanie wakacje? »

Kto pomoże Ci rozwiązać spór z bankiem? »

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie