Prawa pasażerów kolei państwowych

Podróże pociągami to dla wielu codzienność. Jakie prawa pasażerów przysługują klientom PKP? Kiedy reklamować podróż i domagać się odszkodowania?

Prawa pasażerów kolei państwowych
Czasami podróż pociągiem może kosztować sporo nerwów

Pasażerowie krajowego PKP doskonale wiedzą, że jedynie ważny bilet upoważnia ich do przejazdów polskimi kolejami, a jego nieposiadanie staje się podstawą do nałożenia na nich kary, najczęściej pieniężnej. Niewielu z nas dochodzi jednak swoich racji, gdy prawa pasażerów są przez państwową spółkę łamane. O czym powinniśmy wiedzieć, podróżując pociągami?

 

Prawa pasażerów polskich kolei

 

Każdy pasażer podróżujący pociągami relacji zarówno krajowych, jak i międzynarodowych typu EuroCity, EuroNight, Express oraz Express IC ma prawo domagać się rekompensaty za każde opóźnienie pociągu wynoszące nie mniej niż 60 minut

 

  • Jeśli pociąg, którym podróżujemy lub do którego dopiero zamierzamy wsiąść wypracował opóźnienie wahające się od godziny do 119 minut, pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 25% ceny, za którą nabył bilet na przejazd. 
  • W przypadku opóźnień pociągów o 120 minut i więcej pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie rzędu 50% ceny biletu uprawniającego do przejazdu. 

 

Rozpatrując wniosek PKP będzie ustalać, czy opóźnienie nastąpiło z winy PKP – tylko wtedy przyzna pasażerom odszkodowanie.

 

Prawem pasażera podróżującego pociągami relacji międzynarodowych jest również domaganie się 100% zwrotu ceny biletu uprawniającego do przejazdu 

 

  • w sytuacji, w której pociąg, którym miał podróżować został odwołany lub wtedy, 
  • gdy istnieją obiektywne przesłanki do poinformowania pasażerów o co najmniej godzinnym opóźnieniu pociągu i wynikającej z tego opóźnienia rezygnacji pasażera z usług przewoźnika. 

 

Pasażer może złożyć stosowne zażalenie w punktach obsługi klienta lub przesłać stosowny formularz drogą pocztową oraz zdecydować, w jakiej formie chciałby otrzymać rekompensatę (przelew na konto, przekaz pocztowy, voucher).

 

Odszkodowanie i reklamacja usług PKP

 

Pasażer może też domagać się rekompensaty w postaci odszkodowania , a w niektórych sytuacjach również zakwaterowania oraz pokrycia kosztów transportu do miejsca zakwaterowania w przypadku odwołania lub opóźnienia pociągu oraz wynikającej z winy przewoźnika utraty przez pasażera połączenia. Jeśli z winy przewoźnika pasażer nie jest w stanie kontynuować podróży na określonych umową warunkach, klient może dochodzić swoich praw i rekompensaty.

 

Pasażerowi przysługuje również prawo reklamacji w przypadku, gdy w pociągu, zamiast wykupionego miejsca sypialnego lub leżącego, zaoferowano mu miejsce niższej kategorii cenowej

lub 

gdy z powodu sprzedania nadmiaru biletów, pasażer nie będzie miał swojego miejsca mimo posiadania biletu uprawniającego do przejazdu – zasada to obowiązuje jednak tylko w pociągach z miejscówkami. W pociągach należących do samorządów, np. Regio, ryzyko nieposiadania miejsca siedzącego musimy wkalkulować w podróż, nie możemy też domagać się odszkodowania za nieogrzewane przedziały zimą i wynikające z tego zachorowanie.

 

Nie pozwólmy, by prawa pasażerów pociągów były łamane. Zapoznajmy się z pełnym wykazem przywilejów klientów PKP i w razie zasadności reklamacji dochodźmy swoich racji

 

Sprawdź również:

Prawa pasażerów linii lotniczych »

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie