Prawa pasażerów linii lotniczych

Podróżując samolotem warto znać pszysługujące nam prawa pasażerów, by, w razie jakichkolwiek komplikacji, móc reklamować usługę niespełniającą naszych oczekiwań.

Prawa pasażerów linii lotniczych
O czym warto pamiętać, będąc pasażerem linii lotniczych?
  • linie lotnicze
  • prawa konsumenta

Samoloty szybko stają się jedym z najpopularniejszych środków transportu, umożliwiającym pokonywanie nawet znaczących odległości w niezwykle krótkim czasie. Coraz więcej osób decyduje się właśnie na lotniczą podróż na wakacje lub w odwiedziny do znajomych. Korzystając z usług linii lotniczych, warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa pasażerów.

 

Prawa pasażerów linii lotniczych

 

Odwołany lot

W przypadku, gdy lot, na który wykupiliśmy bilet, został odwołany z przyczyn zależnych od linii lotniczych (czyli nie ze wględu na złe warunki atmosferyczne lub inne obiektywne czynniki), a przewoźnik nie poinformował nas o tym co najmniej 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem podróży, mamy prawo ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów

W takich przypadkach należy nam się również bezpłatny, zorganizowany przez przewoźnika, powrót na lotnisko, z którego rozpoczęliśmy podróż lub znalezienie alternatywnego przelotu w miejsce docelowe

 

Podobne prawa pasażerów przysługują tym, którym odmówiono wejścia na pokład z winy przewoźnika (na przykład w wyniku nadsprzedaży biletów).

 

Opóźniony lot

Zwrotu kosztów domagać się mogą również pasażerowie opóźnionych samolotów

 

  • do reklamacji uprawnia co najmniej dwugodzinne opóźnienie na trasach krótszych niż 3,5 tysiąca kilomentrów oraz 
  • co najmniej czterogodzinne na trasach dłuższych niż 3,5 tysiąca kilomentrów. 

 

W przypadku otrzymania odszkodowania nie przysługuje nam już jednak prawo do skorzystania z alternatywnego połączenia, zaoferowanego przez przewoźnika. Zdecydować się musimy zawsze na jedną z dwóch opcji

 

W przypadku opóźnionych lotów na terenie UE możemy liczyć na zwrot w wysokości od 250 do 400 euro w zależności od długości trasy. Zwrot kosztów połączeń pomiędzy lotniskami UE a tymi znajdującymi się poza granicami Unii wynosić może od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.

 

Problem z bagażem

Prawa pasażerów linii lotniczych sprowadzają się również do możliwości ubiegania się o odszkodowanie w przypadku, gdy przewoźnik zgubił, uszkodził lub dostarczył na miejsce docelowe z opóźnieniem nasz bagaż. Za jedną sztukę bagażu przysługuje nawet 1220 euro odszkodowania. Nie mamy prawa reklamacji w przypadku, gdy uszkodzenie bagażu zostało spowodowane przez pasażera (walizka mogła być od początku w bardzo złym stanie).

 

Rezerwacja online

Pasażer ma również prawo do rzetelnej, uczciwej informacji na temat cen podczas dokonywania rezerwacji online. Podawana od samego początku cena musi zawierać wszystkie podatki, obowiązkowe dodatki i opłaty lotniskowe, tak, aby możliwe było porównanie realnej ceny przewozu w różnych liniach lotniczych. Podobnie, żaden przewoźnik nie ma prawa wymagać od nas zakupu biletu w wyższej cenie tylko ze względu na miejsce wylotu lub nasze obywatelstwo

 

Pamiętajmy, że jako pasażer linii lotniczych korzystamy z usługi, która powinna być zgodna z naszymi oczekiwaniami oraz zawartą z przewoźnikiem umową. Jeśli nasza podróż nie przebiegła tak, jak powinna, pamiętajmy, że mamy prawo do reklamacji i otrzymania odpowiedniego zadośćuczynienia. 

 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie