Co zabija produktywność pracowników?

Pracując 40 godzin tygodniowo, czasem ciężko utrzymać wysoki poziom efektywności wobec wykonywanych zadań. Przybliżamy najczęstsze powody obniżania produktywności pracowników, których warto unikać.

Co zabija produktywność pracowników?
Daj pracownikowi chwilę wytchnienia

Każdy z pracowników wykonujących zadania na rzecz firmy jest składnikiem osiąganych przez nią wyników. Zatrudniającym powinno więc zależeć, by pracownicy przedsiębiorstwa zachowywali maksymalną produktywność przez możliwie długi czas. Jak utrzymać wydajność pracowników na wysokim poziomie? Co zabija ich produktywność?

5 wrogów produktywności w pracy

 

Za dużo na głowie

Obciążenie pracowników zbyt dużą liczbą zadań z pewnością nie poprawia wydajności. Pracownik, którego ze względu na osiągane do tej pory rewelacyjne wyniki popycha się do wykonywania wciąż większych i intensywniejszych zadań może przypłacić nadmiar obowiązków stresem i chorobami.

Presja czasu i wyniku nie każdemu pomaga w osiąganiu lepszych rezultatów. Brak asertywności, chęć przypodobania się przełożonym za wszelką cenę czy nieumiejętność pracy w grupie mogą sprawić, że pracownik weźmie na siebie więcej, niż jest w stanie ugryźć, a jego wydajność znacząco spadnie.
 

Zmęczenie

Mogące wynikać nie tylko z nadmiaru obowiązków w pracy, ale również osobistych problemów pracownika czy prowadzonego trybu życia zmęczenie wpływa negatywnie na koncentrację, szybkość i trafność podejmowania decyzji oraz kreatywność.

Pracownikom przez dłuższy czas pracującym pod dużą presją z pewnością przyda się parę dni odpoczynku, które pozwolą zregenerować siły i nabrać ochoty na nowe wyzwania. Warto upewnić się czy wszyscy pracownicy wiedzą kiedy mogą skorzystać z urlopu oraz ile dni wolnych od pracy należy im się w każdym roku.
 

Sam zrobię to lepiej

Pracownikom, którzy nie potrafią współpracować z kolegami z zespołu, może towarzyszyć nie tylko poczucie rozgoryczenia bierną postawą reszty zespołu, ale i nadmiar obowiązków.

Wydajność pracownika, który nie potrafi odnaleźć się w pracy zespołowej może spadać również ze względu na przyjmowaną przez niego milczącą postawę wobec decyzji innych członków ekipy, niechęć do dzielenia się swoim doświadczeniem z innymi, brak zaufania do rozwiązań proponowanych przez kolegów lub niezdrową rywalizację.
 

Kiepska organizacja pracy

Efektywność pracownika ma silny związek z umiejętnościami organizacji własnej pracy. Notatki o koniecznych do wykonania zadaniach i zebraniach, na których należy się pojawić porozrzucane po całym biurku, zapisane w zapomnianym notesie leżącym wciąż na kanapie w domu czy w skrzynce e-mail stwarzają wrażenie chaosu, nad którym niezorganizowany pracownik nie ma jak zapanować to problem wielu współczesnych osób. Wydajności nie sprzyja również panujący na biurku i w miejscu pracy bałagan uniemożliwiający znalezienie ważnych dokumentów lub zwykłego spinacza.
 

Rozpraszacze

Pracownik często odwiedzający ulubione strony internetowe, zaczytujący się w codziennych rubrykach gazet, wysyłający sms-y do żony, piszący prywatną wiadomość e-mail czy kupujący nową torebkę przez zaufaną platformę zakupową rozprasza się na tyle skutecznie, że traci sporo czasu na ponowne osiągnięcie koniecznego do wykonania zadania poziomu skupienia i zaangażowania.
 

Oddech przełożonych na karku

Nadmierna kontrola ze strony przełożonych może nie tylko wywołać zdenerwowanie czy stres, ale również skutecznie zabić kreatywność pracownika.

Umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji z poczuciem, że spotkają się one z akceptacją przełożonych sprzyja osiągania lepszych wyników niż skutecznie zabijająca wydajność codzienna kontrola i narzucanie pracownikom sposobów działania oraz rozwiązywania problemów.
 

Wydajność pracowników znacząco wzrasta, gdy praca daje im poczucie satysfakcji oraz spełnienia zawodowego. Efektywny pracownik to ten, który czuje się w swoim miejscu pracy bezpiecznie i komfortowo, a oddech od trudnych zadań zapewnia mu krotki wypoczynek czy miła rozmowa z kolegą z sąsiedniego boksu.

Pracodawcy mogą wielokrotnie poprawić produktywność pracowników dzięki zmianie podejścia do ich pracy, informowania o ich prawach czy konstruktywnej rozmowie o umiejętnościach i potrzebach podwładnego. Czasami wystarczy odrobina zaufania, propozycje szkolenia z organizacji pracy czy dostosowanie obowiązków do pracownika.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie