Profil polskiego kredytobiorcy

Jakie potrzeby Polaków finansowane są z pożyczonych pieniędzy, gdzie pożyczają polscy kredytobiorcy i czego oczekują od banku?

Profil polskiego kredytobiorcy
Pożyczanie po polsku

Polacy przekonali się już z własnych doświadczeń lub obserwacji poczynań znajomych, że zaciąganie nieprzemyślanych kredytów może prowadzić do błędnej spirali zadłużenia i problemów finansowych. Pożyczamy coraz ostrożniej, ale wciąż uznajemy, że na pewnych długodystansowych celach mogących przynieść trwałe korzyści materialne lub osobiste nie warto oszczędzać.

Jak pożyczają Polacy i na przeznaczają dodatkowe środki?

Na co pożycza Polak?

Wielu z nas uznaje, że pieniądze warto pożyczać na zakup lub zwiększenie wartości cennych rzeczy lub inwestycje we własny rozwój.

Polscy kredytobiorcy udają się do instytucji finansowych chcąc:

  • kupić mieszkanie lub zbudować dom,
  • przeprowadzić gruntowny remont lub
  • udać się na kurs podnoszący kompetencje zawodowe.

Coraz rzadziej dokonujemy nieprzemyślanych wyborów konsumpcyjnych lub zaciągamy kredyt jedynie po to, by obnosić się w towarzystwie z nowym samochodem lub chwalić wyrafinowanym wystrojem nowej sypialni. Prawie połowa z nas deklaruje niechęć do pożyczania za wszelką cenę, a niemal 70% wyraża obawę przed niemożnością spłaty zaciągniętych długów.

Gdzie pożyczają polscy kredytobiorcy?

Wybór instytucji finansowej, do której udają się Polacy potrzebujący finansowego wsparcia uzależniony jest głównie od celu, w jakim pożyczamy pieniądze.

  • Do banków udajemy się najczęściej wtedy, gdy chcemy zakupić samochód lub inny środek transportu albo nabyć sprzęt RTV/AGD.
  • Polscy kredytobiorcy najchętniej odwiedzają PKO BP, Credit Agricole, Santander Consumer Bank oraz Alior Bank.
  • W przypadku, gdy potrzebujemy pieniędzy na wydatki związane z nieprzewidzianymi problemami zdrowotnymi lub rozwojem pasji i zainteresowań, chętniej sięgamy po szybkie pożyczki pozabankowe.
  • Wśród instytucji udzielających tego typu wsparcia finansowego przodują Vivus i EkspresKasa.

Polacy nadal mają więcej zaufania do instytucji bankowych niż pozabankowych, jednak chwilówki nie tracą na popularności. Banki wybierane są, gdy związanie się z kredytobiorcą na dłużej ratami nie będzie problemem. Oferty pozabankowe wygrywają w nagłych potrzebach zdobycia dodatkowych środków.

Jakie są oczekiwania polskiego kredytobiorcy?

Polacy nie chcą być oszukiwani przez reklamy – coraz więcej z nas uważa, że nakłaniają one do podejmowania brzemiennych w skutki decyzji kredytowych oraz nieprzemyślanego wydawania gotówki. Od banków oczekujemy przede wszystkim wsparcia w rozsądnym finansowaniu swoich celów poprzez przemyślane pożyczanie pieniędzy.

  • Dla ponad połowy z nas kluczowym elementem decydującym o atrakcyjności kredytu jest niska miesięczna rata. Wielu z nas wskazuje też na brak prowizji i minimum formalności.
  • Od organizacji pozabankowych oczekujemy przede wszystkim szybkości i maksymalnie uproszczonych procedur pożyczania pieniędzy.

Rosnąca świadomość Polaków w zakresie finansowania własnych potrzeb sprawia, że profil polskiego kredytobiorcy ulega zmianie. Pożyczamy ostrożniej i rozsądniej, coraz realniej oceniając możliwości spłaty zaciągniętych zobowiązań.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie