Jak przebiega transakcja bezgotówkowa?

Na czym polega transakcja bezgotówkowa i co dokładnie dzieje się podczas autoryzacji karty przy zakupach?

Jak przebiega transakcja bezgotówkowa?
Płacimy kartą codziennie - jak to działa?

Transakcja bezgotówkowa to posługiwanie się pieniędzmi w formie elektronicznej. Podstawą tego procesu płatności jest elektroniczne przedstawienie gotówki. Przykładami takiej transakcji mogą być przelewy, płatności wykonywane przez Internet czy korzystanie z karty płatniczej w sklepie.

Badania pokazują, że coraz więcej Polaków ufa kartom płatniczym i decyduje się na posiadanie kilku kart. Transakcja bezgotówkowa zyskuje zatem na popularności i metodą tą można już posługiwać się niemal wszędzie. Nowością jest płacenie kartą przez telefon lub specjalne aplikacje mobilne.

Elektroniczny pieniądz przepływa zatem bezpośrednio z jednego konta na drugie, co ważne, bez jakiegokolwiek bezpośredniego kontaktu z gotówką.

Transakcja bezgotówkowa to także możliwość zniżek i różnego rodzaju rabatów, ponieważ dzięki partnerom-pośrednikom płatności, nie zostajemy obciążeni kosztem takiej transakcji.
 

Płacenie kartą w praktyce: Przebieg transakcji bezgotówkowej

Nie trzeba wspominać o tym, że posługiwanie się kartą płatniczą jest aktualnie tak samo popularne, jak posiadanie telefonu.

Proces jest prosty i szybki, ponieważ cała czynność trwa kilka sekund. Wszystko zależy jednak od tego, jaką kartą płacimy, a także konkretną kwotą potencjalnego zakupu. Jak wygląda zatem transakcja bezgotówkowa od podszewki?

 

1. Podpis na karcie i czytnik paska magnetycznego

Kiedy decydujemy się na zapłacenie towarów lub usług za pomocą karty, powinniśmy upewnić się, czy karta jest podpisana. Jeżeli wszystko jest w porządku z samą kartą, sprzedawca przesuwa nasz „kawałek plastiku” przez czytnik pasków magnetycznych. Ten początkowy etap nazywany jest inicjowaniem procesu autoryzacji.

 

2. Kwota i PIN

Sprzedawca wprowadza następnie kwotę transakcji, a następnie prosi nas – klientów o akceptację oraz wprowadzenie kodu PIN.

 

3. Komunikacja z centrum autoryzacyjnym

Wprowadzone dane trafiają do centrum autoryzacyjnego danego banku. Jest to tak zwana weryfikacja, która ma zadecydować, że transakcja bezgotówkowa może dojść do skutku. Za co odpowiedzialny jest terminal? Otóż sprawdza on konkretne parametry karty i nawiązuje komunikację z bankiem. Weryfikowany jest PIN, a także ważność karty, stan rachunku i inne limity autoryzacyjne.

 

4. Połączenie z bankiem

W czasie nawiązywania połączenia z bankiem, terminal drukuje pierwszą część potwierdzenia płatności (łącznie z adresem sklepu, w którym robimy zakupy, a także numer karty, który przez zasady bezpieczeństwa nigdy nie jest drukowany w całości).

 

5. Decyzja banku

Kiedy bank otrzyma zapytanie autoryzacyjne, przesyła do terminala informację z akceptacją niż odmową na przeprowadzenie transakcji. Jeżeli transakcja bezgotówkowa zostanie przyjęta przez bank, nastąpi tak zwana blokada środków na naszym rachunku. W zależności od banku, blokada taka zostanie przesłana do rozliczenia w określonym czasie.

 

6. Potwierdzenie

Następnie terminal drukuje dalszą część potwierdzenia, które jest dla nas dowodem zapłaty za konkretny produkt czy usługę.

Powyższe sześć kroków to proces, który tak naprawdę interesuje potencjalnego klienta. Pieniądze szybko znikają z naszego konta, co w historii operacji udowadnia potwierdzenie z danego sklepu. Autoryzacja trwa kilkadziesiąt sekund, to jednak nie wszystko, a jedynie początek dla banku, aby transakcja bezgotówkowa została sfinalizowana.

Po upływie kilku dni, centrum rozliczeniowe, które obsługuje dany sklep wysyła do banku pełne rozliczenie wszystkich transakcji, a wspomniana powyżej blokada zostaje anulowana.

Centrum autoryzacyjno – rozliczeniowe to inaczej jednostka, która obsługuje oraz rozlicza wszystkie transakcje dokonane za pośrednictwem kart płatniczych. Aby dany sklep oferował płatność kartą, musi mieć podpisaną umowę z takim centrum.

Aktualnie w naszym kraju działa siedem jednostek autoryzacyjnych: PolCard, Centrum Kart i Czeków Pekao S.A, CerdPoint, eService, eCard, Citibank Card Acceptance, a także American Express.

Dane trafiają do konkretnej sieci komputerowej, w zależności od wydawcy:
 
  • VISA – Visanet
  • MasterCard - Banknet

Ciekawostka!
W Polsce terminale dostosowane do płatności kartą pojawiły się około 10 lat temu, natomiast w Stanach Zjednoczonych już prawie 20 lat temu. Autoryzacja płatności odbywała się wcześniej drogą telefoniczną.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie