Krok po kroku: Przeniesienie numeru domowego

Polskie przepisy prawa telekomunikacyjnego dają umożliwiają przeniesienie numeru stacjonarnego do innego operatora. Co więcej, możemy zachować nasz numer za darmo. Na co uważać i czy usługa zmiany usługodawcy jest płatna? Czas rozwiać wątpliwości.

 Krok po kroku: Przeniesienie numeru domowego
Jak zmienić operatora telefonu stacjonarnego?

W Polsce przeniesienie numeru telefonicznego, zarówno stacjonarnego jak i komórkowego, staje się coraz bardziej popularne. Już w 2012 roku z tej możliwości skorzystało ponad milion Polaków.

♦ Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce z 2014 roku wynika jednak, że ogólna liczna abonentów telefonii stacjonarnej znacznie spadła. Coraz mniej osób posiada numer domowy i decyduje się jedynie na posiadanie telefonu komórkowego. Wzrosła natomiast liczba zwolenników telefonii typu VoIP.

Raport pokazuje, że największym operatorem na naszym rynku jest Orange Polska. Na drugim miejscu zobaczyć można Netię, później w kolejności UPC, Telefonię Dialog oraz T-Mobile.
 
Jeżeli chcecie poznać szczegóły, polecamy zapoznanie się z całym raportem, który znajduje się na stronie www.uke.gov.pl/raport-o-stanie-rynku-telekomunikacyjnego-w-polsce-w-2014-roku.

 

Podstawa prawna na przeniesienie numeru

Dokumentem, który reguluje usługę przeniesienia numeru jest ustawa z 2004 roku (Prawo telekomunikacyjne), a także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2010 roku dotycząceho warunków korzystania z publicznych sieci telefonicznych.

 

Jak przenieść numer do innego operatora?

 

KROK 1 - Złożenie odpowiedniego wniosku

Proces transferu do innego operatora rozpoczynamy znalezieniem konkretnego wniosku. Istnieje możliwość skorzystania z formularza, który dostępny jest na stronie internetowej nowego operatora, a także udanie się do punktu obsługi klienta danej firmy telekomunikacyjnej, którego pracownicy znajdą dla nas odpowiedni dokument.

Pamiętajmy o tym, że nowy operator pomoże nam w całym procesie i przeniesienie numeru będzie łatwiejsze, niż nam się wydaje.
 
Wniosek zawiera także specjalne pole upoważnienia nowego operatora do przeprowadzenia transferu w naszym imieniu.

 

KROK 2  - Analiza formularza

Preferowany nowy operator zajmie się rozpatrzeniem naszego wniosku o przeniesienie numeru.

Jeżeli zastanawiacie się, ile trwa taki proces, podpowiadamy, że według prawa telekomunikacyjnego na rozpatrzenie musimy czekać 1 dzień roboczy w momencie, kiedy złożyliśmy formularz osobiście w punkcie obsługi klienta lub 14 dni, jeśli wniosek został wysłany pocztą.

 

KROK 3 – Transfer numeru

Jeżeli nasz wniosek rozpatrzony jest pozytywnie, następny krok należy do nowego operatora, który ma obowiązek podpisać z nami umowę i przenieść nasz numer do swojej sieci. Cały proces jest zupełnie bezpłatny.

Samo przeniesienie numeru domowego odbywa się maksymalnie w ciągu jednego dnia roboczego (licząc od dnia wskazanego w umowie).

 

Zanim zdecydujesz się na przejście do innego operatora!

Pamiętajmy o tym, żeby dokładnie przeczytać naszą aktualną umowę dotyczącą usług telekomunikacyjnych. Możemy bowiem spotkać się z konsekwencjami finansowymi, jeżeli związani jesteśmy umową lojalnościową.
 
Zróbmy również rozeznanie na rynku i porównajmy warunki innych operatorów. Sprawdźmy, kto oferuje najtańsze połączenia i interesujące nas taryfy.

I najważniejsze, nie zapomnijmy o próbie wynegocjowania lepszych warunków u aktualnego usługodawcy - może okazać się, iż upominając się o swoje prawa stałego klienta, uda nam się zyskać więcej, niż myślimy.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie