Krok po kroku: Rekrutacja nowego pracownika

Rekrutacja, czyli element procesu zarządzania zasobami ludzkimi, inaczej proces naboru osób do organizacji może czasem naprawdę zaskoczyć.

Krok po kroku: Rekrutacja nowego pracownika
Na czym polega standardowa rekrutacja?

Każdy kandydat powinien zdawać sobie sprawę, na czym polega rekrutacja i jak najlepiej się do niej przygotować. W związku z tym, przedstawiamy dzisiaj krótki przewodnik po całym procesie.

Rodzaje rekrutacji

  • Pod względem źródła pozyskiwania kandydatów możemy wyróżnić dwa rodzaje procesu:

Rekrutacja wewnętrzna – kiedy kandydaci już pracują w firmie, często na innych stanowiskach. Mowa tu o awansach albo przesunięciach w poziomie. Jak łatwo się domyślić, jest to dobre rozwiązanie dla firmy, gdyż pracodawca zna wcześniej kandydata, wie, jakie są jego możliwości.

Rekrutacja zewnętrzna – kiedy kandydatów szuka się poza firmą, zaletami jest pozyskanie osoby o kompetencjach, których nie ma w organizacji.

  • Pod względem szerokości obszaru rynku pracy możemy wymienić:

Rekrutację wąską, gdzie grupą docelową jest małe grono kandydatów, bardzo często mówimy tu o specjalistach w danej branży.

Rekrutację szeroką, o której mówimy, kiedy informacje o ofertach trafiają do szerokiego grona odbiorców.

Executive search

Bardzo często rekrutacja zlecana jest firmom rekrutacyjnym – agencjom doradztwa personalnego, w tym firmom świadczącym usługi executive search. W tym przypadku rozróżniamy kilka rodzajów rozliczeń z firmą zlecającą proces selekcji.

  • Rekrutacja typu contingency albo inaczej success fee – agencja dostaje zapłatę, tylko jeżeli wybrany przez nią kandydat zostanie rzeczywiście zatrudniony.
  • Rekrutacja typu retained – czyli agencja zostaje wynagrodzono niezależnie od wyników procesu. 
 

Etapy rekrutacji

Na wstępie trzeba jasno powiedzieć, że wiele firm modyfikuje standardowy proces rekrutacji i bardzo często niektórych etapów zwyczajnie nie ma lub wręcz przeciwnie, poszukujący pracowników dodają kolejne.

Etap 1: Profil kandydata – określenie kogo pracownik szuka na podstawie opisu stanowiska.

Etap 2: Publikacja oferty – Dział Personalny tworzy ogłoszenie o wolnym stanowisku oraz ustala strategię dotarcia do kandydatów. Bardzo często oferty poza publikacją na oficjalnej stronie firmy, trafiają na portale branżowe, serwisy typu GoldenLine oraz LinkedIn.

Etap 3: Długa lista kandydatów – tworzenie listy osób, które odpowiedziały na ogłoszenie i spełniają podstawowe wymagania stawiane w ofercie.

Etap 4: Krótka lista kandydatów – selekcja osób, które spełniają najbardziej wymagania pracodawcy.

Etap 5: Wszelkiego rodzaju techniki naboru, czyli na przykład rozmowa kwalifikacyjna, różnego rodzaju testy etc.

Etap 6: Sprawdzenie referencji.

Etap 7: Podjęcie decyzji o zatrudnieniu pracownika.

Etap 8: Negocjacje pracodawcy z pracownikiem dotyczące warunków zawarcia umowy o pracę.

 

Techniki i narzędzia rekrutacji

  • rozmowa kwalifikacyjna
  • wywiady indywidualne
  • assessment center
  • testy wiedzy lub kompetencji
  • studium przypadku (case studies)
  • testowanie na próbach pracy
  • ćwiczenia sytuacyjne
  • referencje (ustne, pisemne)
  • wywiady ustrukturalizowane
  • wywiady panelowe
  • dyskusje grupowe

Jak widać, przejście przez cały proces rekrutacji może wydawać się skomplikowanym zadaniem. Pamiętajmy jednak, że najważniejsze jest nasze podejście do oferty pracy, o którą się staramy. Dobrze przygotowana aplikacja oraz pewność siebie w trakcie spotkania z potencjalnym pracodawcom to konieczność na drodze do sukcesu.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie