Co wybrać: Rower miejski czy górski?

Rower miejski czy górski - oto jest pytanie! Przeczytaj nasz poradnik i dobierz rower pasujący do twojego stylu życia i oczekiwań.

Co wybrać: Rower miejski czy górski?
Mini-poradnik odnośnie zakupu roweru

Planujesz zakup roweru, lecz nie wiesz na jaki się zdecydować? Rower powinien być dobrany przede wszystkim do zastosowań – będzie narzędziem, które posłuży do realizacji konkretnych celów, takich jak np. dojazdy do pracy lub szkoły, rekreacja na łonie natury bądź przygotowanie do zawodów sportowych. Musi być więc dostosowany do naszych potrzeb: rower miejski nie sprawdzi się w trudnym terenie, natomiast górski nie będzie najlepszym wyborem na szosowe wycieczki.
 

PORÓWNUJEMY: ROWER MIEJSKI VS. GÓRSKI

 

PIERWSZE KROKI KU ZAKUPOM

Nadchodzi dzień, w którym podejmujemy decyzję: „kupuję rower” i… jeżeli nie jesteśmy znawcami tematu możemy mieć kłopot w dobraniu właściwego rodzaju.

Raport przeprowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe ukazał, że Polacy coraz częściej i chętniej wybierają rower jako środek transportu. Następstwem tego jest wzrost pozycji rynku rowerowego, a co za tym idzie - większy wybór jednośladów w sklepach.

Czym się kierować, aby dobrać właściwy rower?

Przemyślany wybór roweru pozwoli nam przede wszystkim na komfort jazdy oraz uniknięcie ewentualnych (kosztownych) wydatków w przyszłości.

Na wstępnie powinniśmy zadać sobie kilka podstawowych pytań, które ułatwią nam rozeznanie się we własnych oczekiwaniach względem jednośladu:
 
  • Jak często będziemy go używać?
  • Jak długi dystans planujemy pokonywać naszym jednośladem?
  • Czy rower ma nam służyć rekreacyjnie do weekendowych przejażdżek lub jako środek transportu do pracy czy szkoły, bądź też jako narzędzie do treningu i udziale w zawodach?
  • Po jakim terenie będziemy się poruszać najczęściej (szosa, kostka brukowa, leśne ścieżki)?
     
 

DOSTĘPNE RODZAJE ROWERÓW

Warto zaznajomić się z najbardziej popularnymi rodzajami rowerów, aby zorientować się co w ogóle oferuje branża rowerowa.

Najbardziej popularne typy rowerów to:
 
  • Rower miejski tzw. holender,
  • Rower górski tzw. MTB (skrót z j. ang. „Mountain Bike”),
  • Rower szosowy tzw. wyścigowy, kolarzówka,
  • Rower crossowy lub trekkingowy,
  • Rower typu BMX,
  • Rower typu tandem,
  • Rower poziomy.

My zajmiemy się dwoma najbardziej popularnymi czyli: rowerem miejskim oraz górskim.

 

ROWER MIEJSKI

Charakterystyka:
 
  • Koła najczęściej 28-calowe,
  • Szeroka, gięta kierownica („jaskółka”),
  • Krótka rama,
  • Szerokie siodełko (umożliwia wyprostowaną pozycję podczas jazdy),
  • Dwa rodzaje ram do wyboru: konwencjonalna („męska”) oraz damska („damka”),
  • Średnia waga ok. 20 kg,
  • Hamulce: typu torpedo – tylny nożny („kontra”, „hamulec w pedałach”), v-brake,
  • Przełożenia („przerzutki”): zazwyczaj wąski zakres,
  • Najczęstsze wyposażenie dodatkowe: lampki zasilane dynamem, nóżka, bagażnik tylny, zestaw błotników, koszyk, sakwy, osłona tylnego koła i łańcucha.

Dla kogo?

Dedykowany jest osobom, które jednośladu używają do dojazdów w mieście bądź do krótkich wycieczek turystycznych. Jest dość uniwersalny, gdyż dodatkowe wyposażenie (błotniki, oświetlenie czy koszyk na torebkę lub aktówkę) sprawia, że jazda będzie możliwa w różnych warunkach pogodowych i o różnej porze dnia.

Wyprostowana pozycja zapewnia komfort oraz dobrą widoczność rowerzyście. Rama typu „damka” to świetne rozwiązanie przy częstym wysiadaniu czy zatrzymywaniu się na światłach, niezależnie od płci. Rower miejski nie nadaje się do dłuższych wycieczek, szybkiej jazdy oraz jazdy po trudnym terenie.

 

ROWER GÓRSKI

Charakterystyka:
 
  • Koła najczęściej 26-calowe,
  • Prosta kierownica,
  • Solidna rama,
  • Średnia waga ok. 10-12 kg,
  • Hamulce: tarczowe, v-brake,
  • Przełożenia („przerzutki”): szeroki zakres, w tym „miękkie” umożliwiające podjeżdżanie,
  • Osprzęt odporny na brud oraz urazy mechaniczne,
  • Najczęstsze wyposażenie dodatkowe: przednia amortyzacja.

Dla kogo?

Ten typ roweru przeznaczony jest do jazdy po terenie trudnym, czyli niekoniecznie jak sama nazwa wskazuje: po terenie górskim. Świetnie nadaje się do jazdy po bezdrożach, jak i wybojach czy koleinach na drogach. Nie straszne mu błoto, deszcz czy kamienie.

Na równym asfalcie, opony w jakie wyposażony jest rower górski stawiają większy opór, przez co jazda będzie mniej komfortowa i wolniejsza. Często nie ma możliwości montażu bagażnika czy pełnych błotników. Geometria ramy dostosowana jest do osób jeżdżących w terenie, a nie poszukujących zawrotnych prędkości na twardych nawierzchniach.

 

A MOŻE KOMPROMIS?

Jeżeli ciężko jest się nam zdecydować na któryś z wyżej opisanych modelów, możemy również zastanowić się nad rozwiązaniem pośrednim tj. rowerem trekkingowym, który stanowi swego rodzaju kompromis pomiędzy popularnym holendrem i „góralem”.

Trzeba się jednak liczyć z tym, że nie będzie on jednak dobrze przystosowany do żadnych warunków: posiada zalety i wady zarówno jeśli chodzi o jazdę po szosie, jak i po drodze gruntowej.


Przejrzyj nasze obrazowe porównanie obu rowerów i wybierz model odpowiedni dla ciebie:

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie