Odpowiedzialność sprzedawcy a reklamacja towaru

Jeżeli jesteście niezadowoleni z produktu, który zakupiliście albo z samego procesu sprzedaży pamiętajcie, że macie prawo do zareklamowania towaru. Czas przypomnieć sobie, czym rządzi się reklamacja.

Odpowiedzialność sprzedawcy a reklamacja towaru
ABC procesu reklamacji

Odpowiedzialność sprzedawcy – co trzeba wiedzieć?

Pamiętajcie, że sprzedawca ma absolutny obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację, ponieważ to właśnie on ponosi odpowiedzialność za produkt, który wydał klientowi.

Jeżeli sprzedawca będzie próbował „umyć ręce” i będzie odsyłał nas do producenta czy hurtownika, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma do tego prawa.

Kiedy reklamować?

Reklamacja obowiązuje do dwóch lat od zakupu towaru niezgodnego z umową, natomiast w przypadku stwierdzenia wady, trzeba zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy.

Co reklamować?

Jeżeli dany towar jest ewidentnie niezgodny z umową, mamy prawo do reklamacji, niezależnie od rodzaju produktu.

Jaki finał?

Konsument ma prawo do wymiany lub naprawy reklamowanego produktu.

Pamiętajmy o tym, że w momencie, kiedy możliwa jest wymiana lub naprawa, nie możemy żądać zwrotu pieniędzy.

Sprzedawca nie ma obowiązku wymiany produktu, jeżeli nie jest to możliwe albo kiedy wymaga zbyt wysokich kosztów. Uwaga! Sprzedawca musi to jednak udowodnić.

Kiedy zwrot pieniędzy?

Nasza reklamacja może domagać się zwrotu pieniędzy pod kilkoma warunkami:

  1. Wspomniana powyżej sytuacja, kiedy sprzedawca nie jest w stanie doprowadzić do wymiany lub naprawy produktu, który posiada istotną wadę.
  2. Naprawa albo wymiana nie została wykonana w odpowiednim czasie
  3. Naprawa lub wymiana naraża konsumenta na niedogodności

Warto wiedzieć, że w sytuacji, kiedy sprzedawca nie może uznać zasadności czy reklamacja jest autentycznie zgodna z prawem i powinna mieć miejsce, musi w ciągu 14 dni poinformować klienta. Jeżeli w terminie 14 dni sprzedawca nie dał znać, czy reklamacja została przyjęta czy odrzucona – z automatu uznaje się ją jako przyjętą.

W sytuacji, kiedy reklamacja została oficjalnie przyjęta, sprzedawca ma obowiązek do wymiany bądź naprawy danego produktu.

Podstawa prawna reklamacji

Jak pewnie wiecie, 25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Jest to dokument, do którego warto się odnieść w momencie , kiedy nie jesteśmy pewni, czy reklamacja zgodna jest z prawem i jakie obowiązki ma zarówno sprzedawca jak i kupujący.

DO PRZECZYTANIA:
Kto chroni prawa konsumenta w Polsce? »
Odrzucona reklamacja - co dalej? »
Rękojmia a gwarancja »
Reklamacja produktów przecenionych i promocyjnych »
Zwrot towaru do sklepu »
Zwrot towaru zakupionego przez Internet »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie