Krok po kroku: Bezpieczna współpraca z firmami zagranicznymi

Współpraca międzynarodowa dla wielu przedsiębiorców jawi się jako nieosiągalny projekt. Niesłusznie, ponieważ eksport usług do innych krajów to bardzo atrakcyjna perspektywa.

Krok po kroku: Bezpieczna współpraca z firmami zagranicznymi
Biznes międzynarodowy, czyli jak dobierać partnerów

Będąc członkiem Uniii Europejskiej, polskie firmy mają możliwość realizacji projektów i nawiązywania współpracy z innymi firmami zagranicznymi. Nie musimy już posiadać stałego zakładu pracy czy przedstawicielstwa, aby taka współprca była możliwa. Jeżeli nasza firma posiada niestabilną sytuację w Polsce, warto zainteresować się biznesem międzynarodowym, który może stać się świetnym sposobem na wyjście z dołka finansowego. Zanim jednak zdecydujecie się na skorzystanie z ofert, których roi się w Internecie, sprawdźcie dokładnie informacje na temat potencjalnych partnerów.

Współpraca zagraniczna to szansa na rozwój i stabilizację finansową, ale nie tylko: to także opcja regularności w zleceniach oraz podnoszenie kwalifikacji naszych pracowników.

Od czego zacząć? Jak szukać partnerów i na co uważać, aby nie zostać oszukanym?
 

Krok po kroku, czyli nawiązujemy współpracę zagraniczną

 

Krok 1 Poszukiwanie dobrego zlecenia

Najłatwiejszym źródłem potencjalnych ofert dotyczących współpracy są oczywiście portale internetowe. Uważajcie jednak na formę, w jakiej sformułowane są oferty. Ważne, aby przedsiębiorstwo zagranicze przedstawiało się z pełnej nazwy oraz prezentowało szczegóły dotyczące współpracy i zakresu obowiązków.

Poza Internetem warto zasięgnąć opinii znajomych z branży. Bardzo często nasi znajomi przetarli szlaki, ale zróbmy dokładny wywiad, czy potencjalna firma jest autentycznie solidna i warta uwagi.

Jeżeli nie posiadacie znajomych przedsiębiorców, a szukanie kontaktów w Internecie nie jest interesującą perspektywą, polecamy nawiązanie kontaktu z agencjami pracy i agencjami pracy tymczasowej. Bardzo często posiadają one listę dostępnych firm, którym marzy się współpraca.
 
 

Krok 2 Sprawdzenie potencjalnego pośrednika

Jeżeli eksport naszych usług do innego kraju jest dla nas interesującą opcją, ważne, aby posiadać odpowiednią wiedzę z zakresu prawa Unii Europejskiej oraz lokalnego prawa pracy. Nie zapomnijcie o niezbędnych dokumentach oraz częstej konieczności posiadania tłumacza.

Z tego właśnie powodu dobrze jest zwrócić się z pomocą do krajowych specjalistów, którzy sprawdzą, czy wszystko przebiega zgodnie z prawem. Poza sprawdzeniem naszego partnera, radzimy jednak zabezpieczyć się na każdą ewentualność i zweryfikować również pośrednika. Istnieje wiele firm, które oferują tego typu usługi.
  • Sprawdźcie, czy pośrednik posiada NIP
  • Zweryfikujcie, czy firma znajduje się w KRS
  • Upewnijcie się, że pośrednik nie zalega z podatkami : Urząd Skarbowy oraz Rejestr Dłużników Niewypłacalnych
 

Krok 3 Weryfikacja potencjalnego partnera

Po pierwsze skorzystajcie z rejestrów oraz konsulatów, które pomogą sprawdzić wiarygodność zagranicznej firmy.
Dodatkowo pracodawcę można sprawdzić poprzez ambasadę, izby gospodarcze i organizacje branżowe.

Polecamy zgłosić się do ambasady danego kraju z prośbą o pomoc. Poza placówkami dyplomatycznymi istnieją różnego rodzaju izby gospodarcze oraz organizacje z branży, które otwarte są na wsparcie i pomogą rozwiać wątpliwości.

Kolejną radą jest przeprowadzenie tak zwanego Background Screeningu na własną rękę. Co to oznacza? Otóż sprawdźmy, czy dane firmy są prawdziwe, zweryfikujmy adres, numer telefonu, stronę firmy. Spróbujmy skontaktować się z kimś z innych działów firmy i zdobyć informacje.

 

Krok 4 Umowa

Jeżeli masz pewność, że wybrany partner z zagranicy jest sprawdzony i solidny, pora na podpisanie umowy. Kontrakt powinien być przygotowany w języku zrozumiałym dla obydwu stron. Sugerujemy sporządzenie go w dwóch językach.

Pamiętajcie, aby jasno ustalić porządek prawny, który będzie obowiązywał  w przypadku nieplanowanych konfliktów.

Bardzo ważnym elementem umowy międzynarodowej jest także tak zwana klauzula siły wyższej, a także klauzula hardship. Co oznaczają te tajemnicze pojęcia? Otóż są to zewnętrzne zdarzenia, które nie są przewidziane, a które uniemożliwiają wykonanie zlecenia. Przykładem są klęski naturalne czy krajowe strajki.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie