4 zasady zdrowego odżywania poza domem

Intensywny tryb życia coraz częściej wpływa na ilość i jakość naszych posiłków. Nie każdy znajduje czas na przygotowane wszystkich dań we własnym zakresie. Jak odżywiać się zdrowo poza domem i na co zwracać uwagę?

4 zasady zdrowego odżywania poza domem
Jak dbać o swoją dietę w pracy bądź podróży?

Spędzając poza domem wiele godzin nie jest łatwo stosować się do zasad zdrowego odżywiania. Byle jakie jedzenie dla zabicia głodu, niezdrowe przekąski oraz po prostu brak czasu sprawiają, że wybieramy niezdrowe produkty bądź nie jemy w ogóle przez wiele godzin. Są jednak sposoby, aby zadbać o swoją dietę w każdym miejscu, nie tylko w domu.
 

Zdrowe odżywianie poza domem

 

AWARYJNY ZESTAW

Nawet najbardziej zaplanowany dzień może niemiło zaskoczyć: korek podczas dojazdu do pracy, niespodziewane zebranie, praca po godzinach czy przedłużające się kolejki podczas załatwiania sprawunków. Zdrowe odżywianie to prawdopodobnie jedna z ostatnich rzeczy, jeśli w ogóle, o której wtedy myślimy. Na wypadek takich i innych sytuacji warto mieć przygotowany awaryjny zestaw żywieniowy czyli mini-zestaw produktów, które będziemy mieć przy sobie zawsze i wszędzie.

Odpowiednio skomponowany pozwoli zaspokoić głód, będzie smaczny i zdrowy, a jego spożycie nie zabierze nam wiele czasu. Możemy go nosić w torebce bądź zagospodarować odrobinę miejsca w samochodzie lub pracy. Najlepiej mieć kilka takich zestawów w każdym miejscu i regularnie uzupełniać zapasy.

Co może zawierać taki mini-zestaw? Przede wszystkim produkty sycące, o wysokiej wartości odżywczej i równocześnie dobrane pod gust danej osoby. Będzie to np.:
 
  • Mała butelka wody mineralnej bądź sok warzywny (np. marchewkowy lub pomidorowy),
  • Paczka ulubionych orzechów (niesolonych),
  • Paczka suszonych owoców (niekandyzowanych),
  • Świeży owoc, który nie psuje się szybko w pokojowej temperaturze (np. jabłko lub pomarańcza).
 

PAKUJ ŻYWNOŚĆ DZIEŃ PRZED

O ile to możliwe, starajmy się wygospodarować wieczorem co najmniej kilka minut na przygotowanie posiłku na następny dzień. Może to być pełnoziarnista kanapka z ulubionymi warzywami i wędliną lub prosta zupa-krem czy jajka ugotowane na twardo z miksem sałat i sosem na bazie oliwy. Przygotowanie tak prostego posiłku nie zajmie wiele czasu, a będzie o wiele zdrowszą i tańszą alternatywą dla gotowych kanapek z supermarketu czy fast-fooda na mieście.

Jeśli brakuje ci pomysłów, wystarczy że w wyszukiwarkę wpiszesz hasło typu „jedzenie do pracy” i wyświetli ci się mnóstwo stron z inspirującymi przepisami dań i przekąsek.

 

SPRAWDŹ RESTAURACJE W OKOLICY

Niezależnie od tego czy stale pracujemy w jednym miejscu, czy też wybieramy się w podróż do innego miasta/kraju warto wcześniej zapoznać się ofertą restauracji i barów w docelowym miejscu. Zróbmy rozeznanie, które lokale mogą zaoferować posiłki spełniające nasze oczekiwania zarówno zdrowotne, smakowe, jak i finansowe.

Być może w naszej okolicy istnieje bar sałatkowy czy restauracja śródziemnomorska, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia, a posiadają dania wpisujące się w ideę zdrowego odżywiania.

 

UNIKAJ NIEPOTRZEBNYCH SKŁADNIKÓW

Pamiętajmy o zasadach zdrowego odżywiania niezależnie od miejsca pobytu.
 
  • Wybierajmy zdrowe zamienniki: zamiast frytek do obiadu poprośmy o kaszę/ryż lub zrezygnujmy z nich i zamówmy dodatkową porcję warzyw/surówki
  • Wybierajmy dania, gdzie podstawę stanowi chude mięso, ryba bądź warzywa strączkowe przygotowane w prosty sposób np. na parze, gotowane lub pieczone
  • Wybierajmy dania bez panierki i podsmażania
  • Jedzmy zupy (niezabielane)
  • Unikajmy ciężkich sosów w potrawach, wyjątkiem będą te warzywne bez zasmażek np. pomidorowy
  • Zamiast słodkich deserów czy ciast z kremem, zamówmy owocowy sorbet lub sernik
  • Jeśli jesteśmy najedzeni nie dojadajmy na siłę tylko dlatego, że zapłaciliśmy za posiłek – poprośmy o opakowanie na wynos i zabierzmy niedokończony posiłek do domu
 

ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIE: DIETA PUDEŁKOWA

Na terenie dużych miast istnieje możliwość zamówienia tzw. diety pudełkowej. Jest to dieta dobrana pod gusta i zalecenia zdrowotne klienta, w pełni zbilansowana i dostarczana do domu lub pracy. W ten sposób nie musimy martwić się o codzienne zakupy, gotowanie, planowanie itp., gdyż wyspecjalizowana firma zrobi to za nas. Cena cateringów dietetycznych nastawionych na zdrowe odżywianie oscyluje w granicach 60 zł/dzień za zestaw 5 posiłków.


PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie