Zdrowe odżywianie: 5 produktów, które zdrowiej przygotujesz w domu

Zdrowe odżywianie w domu - satysfakcja na talerzu! Własne konfitury, sosy i chrupiący chlebek to tylko przykłady dla kuchennych inspiracji.

Zdrowe odżywianie: 5 produktów, które zdrowiej przygotujesz w domu
Smaczniej, zdrowiej i taniej, czyli jakie produkty żywnościowe przygotować samodzielnie

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim właściwie dobrane produkty. Nie wszystkie trzeba kupować w sklepie, a wręcz przeciwnie!

Jeżeli kuchnia nie jest dla nas synonimem pokoju tortur, to wiele produktów możemy przygotować samemu. W ten sposób będzie zdrowiej i smaczniej, a nic nie opisze satysfakcji z samodzielnych, kulinarnych podbojów. Oto nasze top 5 pomysłów! A Wy jakie produkty przygotowujecie w domu?    
 

ZDROWE ODŻYWIANIE DOMOWYM SPOSOBEM

 
  1. DOMOWE MIESZANKI PRZYPRAW

Aromatyczne i niezastąpione w każdej kuchni. Doskonałe komponują się z różnymi rodzajami potraw i podkreślają ich smak. Mowa oczywiście o… ziołach i przyprawach!

Niektóre stanowią nieodłączne duety z konkretnymi produktami, jak np. jabłko i cynamon, bądź mięso i majeranek. Inne z kolei stanowią podstawę dania, jak np. curry w indyjskich daniach czy kolendra w kuchni tajskiej.
 
Często, zamiast świeżych bądź suszonych ziół i przypraw sięgamy po gotowe mieszanki z torebki. Niestety, nie wszystkie są zdrowe!

Dlaczego należy ich unikać?
Większość z nich zawiera domieszkę w postaci różnego rodzaju konserwantów, regulatorów kwasowości czy zagęstników. Spożywane regularnie mogą być przyczyną nadmiernego apetytu, bólu głowy i stawów oraz ogólnego pogorszenia samopoczucia.
 
Postawmy więc na aromatyczną, własnoręcznie sporządzoną mieszankę – starta na tarce i wysuszona w piekarniku włoszczyzna, domowa kostka rosołowa czy mieszanka ulubionych przypraw i suszonych ziół to świetna alternatywa dla niezdrowych mieszanek.      

 
  1. ULUBIONE SOSY

Wiele pysznych dań nie może istnieć bez dodatku sosu. Najczęściej kupujemy gotowe słoiczki, które oprócz pożądanych składników, zawierają również długą listę niechcianych „E”. Guanylan sodu, rybonukleotydy disodowe i inozynian sodu to tylko przykładowe „dodatki” znajdujące się w gotowych sosach, których już sama wymowa może przysporzyć bólu głowy.  
 
O wiele bardziej opłacalne zarówno dla zdrowia, jak i portfela jest samodzielne przygotowanie sosów i zamykanie ich w słoiczkach nawet na kilka miesięcy.

Sezonowe warzywa są bardzo tanie, a domowe sosy pyszne i pozbawione konserwantów. Zdrowe odżywianie można więc zacząć od samodzielnie przygotowanych sosów: pomidorowego, słodko-kwaśnego, warzywnego leczo czy doskonałego na kanapki pesto.  

 
  1. PRZETWORY JAK BABCINE

Oscylując w temacie sosów, warto również wspomnieć o słodkich przetworach, jakimi są dżemy, powidła i konfitury. Ich samodzielne przygotowanie nie powinno sprawić żadnych trudności nawet największym kuchennym sceptykom.

Domowe przetwory to przede wszystkim niezapomniany smak dzieciństwa oraz pewność „co siedzi w środku”. Sami zdecydujemy czym i w jaki sposób go osłodzimy.

Niechcianym składnikom typu syrop glukozowo-fruktozowy, aromaty oraz aspartam mówimy stanowczo nie!   

 
  1. PRAWDZIWY CHLEB

Wybierając się na zakupy coraz trudniej jest odnaleźć „prawdziwy” chleb. Prawdziwy, czyli wypieczony tylko z niezbędnych składników, tj. wody, mąki, soli i zakwasu, ewentualnie dodatku ziaren (np. słonecznika). Kupne pieczywo często jest sztucznie nadmuchane, kruszy się lub pleśnieje w ekspresowym tempie, nie wspominając już o dużej zawartości wszelkiego rodzaju zakwaszaczy i ulepszaczy.
 
Aby zadbać o zdrowe odżywianie warto samemu zająć się wypiekaniem chleba. Domowy chlebek jest zdrowszy, tańszy i smaczniejszy niż ten z supermarketu. Można go wyrabiać własnoręcznie bądź zainwestować w specjalny wypiekacz do chleba, który upiecze chleb na wybraną przez nas godzinę.  

 
  1. PIZZA

Zdrowe odżywianie to nie tylko niskokaloryczne sałatki i zupki. Wszystko jest dla ludzi, jeżeli przygotowane z odpowiednich składników i spożyte w stosownych ilościach.

Pizza domowej roboty absolutnie nie równa się z tą kupną lub mrożoną. Odpowiednio skomponowana będzie smaczną i zdrową przekąską dla całej rodziny.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie