Zdrowe odżywianie: 5 podstawowych zasad

Planujesz zmianę swojej codziennej diety? Poznaj nasze praktyczne wskazówki o tym co i jak jeść czyli zdrowe odżywianie w pigułce.

Zdrowe odżywianie: 5 podstawowych zasad
Zrównoważona dieta podstawą zdrowia fizycznego i psychicznego

Planujesz zmienić swoją dietę lecz nie wiesz jak rozpocząć, aby całe przedsięwzięcie miało sens? Jeśli obecne nawyki żywieniowe utrwalane były latami, to logicznym jest, że wprowadzenie nowych nie zajmie nam kilku dni czy tygodni. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok – poznaj najważniejsze zasady zdrowego odżywiania.
 

Zacznij od dobrego nastawienia

Chcąc się zdrowo odżywiać nie musimy dokonywać wielkiej rewolucji w naszej kuchni. Naukowcy wykazali, że na zmianę danego nawyku potrzebujemy ok. 21 dni. Dopiero po tym czasie jesteśmy w stanie utrwalić nowe zachowanie i je powtarzać w sposób naturalny.

Zamiast nagłych zmian lepiej powoli, lecz konsekwentnie dążyć do wyznaczonych sobie celów. I tak na wdrożenie w życie poniższych zasad dajmy sobie odpowiednią ilość czasu. Krok po kroku, bez presji i niepotrzebnego stresu. Zdrowe odżywianie czas zacząć!

 

5 najważniejszych zasad zdrowego odżywiania

 

1. CZYTAJ ETYKIETY

Nie truj niepotrzebnie swojego organizmu składnikami, których nie potrafisz nawet przeczytać, a co dopiero zapamiętać. Zasada jest prosta – im mniej składników na etykiecie, tym lepiej.

Zwracaj uwagę na skład produktów – nie zawsze cena żywności idzie w parze z jakością. Nierzadko możemy nabyć tańsze produkty marki własnej danej sieci sklepów, mające lepszy skład niż te droższe i zachwalane w reklamach.

Weźmy za przykład parówki drobiowe pewnej znanej firmy, w których ponad 50% to MOM (mięso oddzielone mechaniczne, które mięsem tak naprawdę nie jest), do tego sporo tzw. „zapychaczy” roślinnych, stabilizatorów i wzmacniaczy smaku. Podziękujmy tego typu produktom.

 

2. JEDZ REGULARNIE

Planując zdrowe odżywianie zwróć uwagę na ilość spożywanych posiłków w ciągu dnia. Powinno ich być co najmniej pięć. Nasz organizm jest bardzo sprytny i gromadzi zapasy tłuszczu na wypadek głodu. Nieregularne posiłki skutkują więc zwolnieniem metabolizmu, a w efekcie odkładaniem niechcianego tłuszczu „na czarną godzinę”.

Jeśli naprawdę nie masz czasu na pełnowartościowy posiłek, zabierz ze sobą przekąskę np. miks orzechów (koniecznie niesolonych) czy suszonych owoców (niekandyzowanych) bądź świeży owoc. Ich skonsumowanie zajmie chwilę, a żołądek będzie nam wdzięczny.

 

3. PIJ WODĘ

Woda mineralna powinna być podstawą zdrowego odżywiania. Dorosła i zdrowa osoba powinna wypijać co najmniej 2l/dziennie. Odstaw wszelkiego rodzaju słodzone napoje, energetyki i pseudo-wody pełne cukru. Jeśli jeden z dość popularnych w dzisiejszych czasach napojów służy również jako odrdzewiacz do rur - zastanów się przed chwilę, jakie spustoszenie wywołuje w twoim żołądku!

Jeśli nie przepadasz za smakiem czystej wody, możesz również dodać soku z cytryny lub świeżej mięty. Zamiast gotowych, słodzonych soków - wyciskaj je samemu w domu.

 

4. NIE ZAPOMINAJ O ŚNIADANIU

To najważniejszy posiłek, który zapewnia zastrzyk energii na cały dzień:
 
  • Wpływa na sprawność naszego umysłu (m.in. wzmaga koncentrację),
  • Niweluje poranne zmęczenie i rozdrażnienie,
  • Podkręca metabolizm (kluczowe dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy),
  • Zapobiega napadom głodu w dalszej części dnia.

Czy kiedykolwiek słyszałeś o popularnym powiedzeniu dotyczącym spożywania posiłków?
„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi."

 

5. JEDZ SEZONOWO

Produkty sezonowe są zdrowe, a przy tym tanie. Nie bez powodu Matka Natura obdarowuje nas poszczególnymi produktami o konkretnych porach roku. Dobrze wie czego nasz organizm potrzebuje! Zimą musimy chronić się przed chłodem i wówczas powinniśmy spożywać np. rozgrzewający korzeń imbiru czy bogate w zdrowe tłuszcze orzechy, a latem orzeźwiające owoce i aromatyczne zioła.

Jeśli ten podpunkt wzbudził twoje zainteresowanie możesz poszukać dalszych informacji na ten temat zagłębiając się w tematykę Kuchni Pięciu Przemian. Wywodzi się ona z tradycyjnej chińskiej medycyny, a myślą przewodnią jest energia płynąca z pożywienia.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie