Zgubiony dowód osobisty - co robić?

O dowód osobisty - dokument potwierdzający naszą tożsamość, należy szczególnie dbać. Do kogo jednak udać się, gdy przypadkiem zgubimy dokument lub zostanie on nam ukradziony? Jakie kroki podjąć?

Zgubiony dowód osobisty - co robić?
Jak uniknąć kłopotów po utracie dokumentu?

Dowód osobisty to jeden z tych dokumentów, które w większości sytuacji należy mieć przy sobie. Potwierdzając naszą tożsamość i obywatelstwo, daje on nam prawo podróżowania, zawierania umów czy zakupu na raty. Jego utrata może przysporzyć wielu problemów. Co robić, gdy zgubimy dowód osobisty?

Siła dowodu osobistego

Dowód osobisty należy mieć zawsze na oku! 

Dlaczego? 

Owszem, łatwo go zgubić, zapominając schować do portfela po okazaniu w bankowej kasie lub upuszczając w pośpiechu w trakcie odprawy lotniczej. 

Dowód osobisty jest jednak coraz częściej łupem złodziei. Po co ktoś miałby kraść cudzy dokument tożsamości? 

Wśród najczęstszych przyczyn wymienia się możliwość: 

  • zaciągnięcia kredytu na czyjeś nazwisko, 
  • dokonanie zakupu drogiego przedmiotu na raty czy 
  • zapewnienie sobie darmowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej (w razie czego odpowiada przecież prawowity właściciel dowodu).

Co zrobić, gdy utracimy dowód osobisty?

Przede wszystkim trzeba niezwłocznie zgłosić utratę dokumentu

1. Udajmy się najpierw na policję, by otrzymać pisemne poświadczenie o zagubieniu lub kradzieży dokumentu i zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami wykorzystania go przez tego, w którego ręce trafił. 

2. Zgłośmy też utratę w urzędzie gminy, któremu podlegamy lub, w przypadku pobytu poza miejscem zamieszkania, w najbliższym urzędzie konsularnym

Zawiadomienie musi zostać złożone w formie pisemnej i koniecznie osobiście (w przypadku osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych dokonać tego może rodzic bądź opiekun prawny; w szczególnych przypadkach, długotrwała choroba, niepełnosprawność itd., można też poprosić o pomoc pełnomocnika). Zawiadomienie musi zawierać takie informacje jak imiona i nazwisko właściciela dowodu, imiona rodziców, panieńskie nazwisko matki i adres zamieszkania, a także dane podmiotu odpowiedzialnego za emisję dokumentu. 

3. Warto też zadzwonić do banku, by poprzez zgłoszenie utraty dokumentu zagwarantować, że nikt go nie użyje.

Nowy dowód osobisty

W następnej kolejności będziemy musieli wyrobić sobie nowy dowód osobisty. W tym celu należy w urzędzie gminy złożyć specjalny wniosek, dołączają do formularza dwie fotografie. W 2015 roku będzie można złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu w dowolnym urzędzie gminy.

Ważne: W przypadku kradzieży należy również dołączyć uzyskane na policji poświadczenie o zaginięciu dokumentu. 

Czas oczekiwania na nowy dowód wynosi około 1 miesiąca. Jeśli w międzyczasie dokument, który uznaliśmy za zaginiony, odnajdziemy w kieszeni dawno nienoszonych spodni albo na zakurzonej półce między książkami, a wcześniej zdążyliśmy już zgłosić zaginięcie – nie posługujmy się odnalezionym dowodem, możemy bowiem przysporzyć sobie problemów. Dokument niezwłocznie dostarczmy urzędowi odpowiedzialnemu za jego wydanie. 

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie