Prawa pasażera: Zgubiony lub uszkodzony bagaż

Podróże to nie tylko odkrywanie nowych miejsc i poznawanie ciekawych ludzi. Niestety musimy liczyć się z ryzykiem nieprzyjemnych sytuacji, jak na przykład zgubiony bagaż. Co robić, kiedy przydarzy się to właśnie nam?

Prawa pasażera: Zgubiony lub uszkodzony bagaż
Na co uważać i o czym pamiętać w podróży

Z prawnego punktu widzenia

Wszelkiego rodzaju regulacje prawne dotyczące praw pasażerów, w tym zgubionego bagażu, zostały określone w Konwencji Montrealskiej w 1999 roku. Poza nią musimy także pamiętać o Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego (889/2002).

Prawo jasno określa, że przewoźnicy ponoszą odpowiedzialność za wszelkie szkody, które ponieśli pasażerowie w przypadku zgubienia, zniszczenia bądź uszkodzenia swojego bagażu. Musi zostać spełniony jeden warunek: wydarzenie, które spowodowało straty nastąpiło na pokładzie samolotu albo w momencie, kiedy bagaż był pod opieką przewoźnika (moment przewozu do samolotu).
 
 

Zgubiony bagaż a odszkodowanie

Jeżeli nasz bagaż został zgubiony, uległ zniszczeniu bądź nie dostaliśmy go na czas, mamy prawo do odszkodowania.

Istnieje jednak limit finansowy, który wynosi maksymalnie tysiąc jednostek SDR (specjalne prawo ciągnienia). W praktyce wynosi to około 1220 euro.

W momencie, kiedy nie jest możliwe oszacowanie autentycznej wartości zgubionych rzeczy, przysługuje nam 17 SDR za każdy kilogram. To przewodnik ma obowiązek ostatecznie określić kwotę odszkodowania za nasz uszkodzony bądź zgubiony bagaż.
 

Bagaż rejestrowany i podręczny

Kiedy podróżujemy z bagażem rejestrowanym, możemy liczyć na odszkodowanie ze strony przewoźnika nawet w sytuacji, kiedy ten nie był winien jego zgubienia czy zniszczenia. Pamiętajmy jednak, iż jeśli nasz bagaż uległ szkodzie ze względu na zły stan techniczny lub wadę, przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania.

W sytuacji, kiedy posiadamy bagaż podręczny, który ulegnie szkodzie bądź zgubeniu, przewoźnik będzie odpowiedzialny tylko jeżeli udowodnimy, że do sytuacji doszło z winy przewoźnika. Na zgłoszenie skargi mamy 7 dni od daty przylotu.
 

Cenne przedmioty w bagażu

Nie zapominajmy o regulaminach przewozowych, które bardzo często posiadają informację, że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za cenne elementy bagażu. Jeżeli zatem podróżujecie z drogą bizuterią, sprzętem sportowym czy gotówką, miejcie świadomość istniejącego ryzyka.

Oczywiście zawsze istnieje możliwość spakowania drogich rzeczy do bagażu podręcznego albo wykupienie dodatkowego ubezpieczenia.

 

Krok po kroku: Co robić, kiedy nasz bagaż ulegnie zniszczeniu albo zaginie?

 
  1. Wypełnić formularz PIR (protokuł nieprawidłowości bagażowej), najlepiej na lotnisku w punkcie obsługi linii lotniczych, którymi podróżowaliśmy lub w biurze bagażu zgubionego (dostępne na każdym lotnisku). Na miejscu otrzymasz protokół zgłoszenia, który będzie podstawą uzyskania odszkodowania lub odzyskania swojej własności.
  2. Złożyć pisemną reklamację:
    • Uszkodzony bagaż: macie 7 dni
    • Opóźniony bagaż: macie 21 dni
  3. Oszacować szkodę:
    • W miarę możliwości, dołączenie rachunku za zakupione rzeczy lub cenne przedmioty. 
 

Uszkodzony bagaż

W sytuacji, kiedy bagaż uległ zniszczenia, pamiętajmy o tym, aby zrobić odpowiednią dokumentację. W dobie telefonów komórkowych warto zrobić zdjęcie i po przylocie udać się do biura przewoźnika. Nie czekajmy ze zgłoszeniem szkody, gdyż im później, tym trudniej będzie udowodnić, że bagaż został uszkodzony rzeczywiście w czasie lotu.
 

Jakie formalności?

Pracownik biura przewoźnika na lotnisku pomoże wypełnić odpowiedni formularz PIR (Property Irregularity Report). Jest to innymi słowy protokół niezgodności mienia. Mamy obowiązek napisać, kiedy kupiliśmy zniszczone rzeczy, określić, ile ikosztowały oraz zasugerować, ile pragnęlibyśmy dostać odszkodowania. Czasem spotkać można się z obowiązkiem dołączenia dodatkowych dokumentów, na przykład kwitu bagażowego. Jeżeli opuścimy lotnisko, a zniszczony bagaż przykuje nasz wzrok dopiero w domu, mamy 7 dni na zgłoszenie uszkodzenia.

Jeżeli macie potrzebę złożenia reklamacji do linii lotniczej, pamiętajcie aby dołączyć do niej kopię wypełnionego PIR.
 

Podstawa prawna

Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z dnia 28 maja 1999 - Konwencja montrealska.

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie