Produkty finansowe do poprawy - dla dobra klientów

Komisja Nadzoru Finansowe wraca do upominania w kwestii niepoprawnego formułowania umów. Czy instytucje wezmą sobie do serc uwagi i zadbają o dobro klientów?

Produkty finansowe do poprawy - dla dobra klientów
Niedozwolone klauzule to tylko część problemu

Komisja Nadzoru Finansowego postanowiła ponownie upomnieć instytucje działające na polskim rynku finansowym o konieczności poprawnego formułowania opisów oferowanych usług i produktów oraz przygotowywaniu przejrzystych umów. Banki, SKOKi, ubezpieczyciele i towarzystwa emerytalne muszą zwracać zwiększoną uwagę na dobro klienta i zaprzestać stosowania niejasnych klauzul czy treści, wprowadzających konsumentów w błąd.

 

Klauzule niedozwolone

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów posiada listę wszelkich zapisów, które zostały uznane za niedozwolone i tym samym nie mogą być stosowane w umowach czy regulaminach. Należą do nich treści, które są nieprecyzyjne oraz działają na szkodę klienta, między innymi poprzez przesuwanie ryzyka na jego stronę.

 

Wspomniana lista to jednak jedynie kropla w morzu potrzeb nieświadomych klientów. Instytucje finansowe wielokrotnie wykorzystują bogactwo polskiego języka i przygotowują treści, które chociaż nie pokrywają się bezpośrednio z niedozwolonymi klauzulami, mają zbliżone znaczenie.

 

Takie zabiegi są dobrze znane Komisji Nadzoru Finansowego, która przypomina wszystkim instytucjom finansowym, iż to nie zapis się liczy a jego znaczenie. Każda próba obejścia klauzul niedozwolonych zostanie ukarana.

 

Jasno i bez wymysłów

 

Często problemem nie jest tylko umowa, podpisywana przez klienta. Problem może zacząć się już w trakcie przygotowywania i przedstawiania produktu, który często nie jest dostosowany do potrzeb zainteresowanego klienta. Takie sytuacje często kończą się nietrafionymi sprzedażami, wynikającymi z błędnego zaprezentowania produktu konsumentowi.

 

Nadzór finansowy zaznacza, iż jasne i precyzyjne formułowanie umów to podstawowa zasada. Wszelkie formy stosowania klauzul niedozwolonych lub ich pochodnych prowadzą do zmniejszenia zaufania klientów, ponieważ działają na ich szkodę.

 

Ważna jest jednak również uwaga i świadomość klientów, którzy zawsze powinni czytać umowy ze zrozumieniem i starać się rozwiać wszelkie wątpliwości przed podpisanie dokumentu. Kto pyta, nie błądzi.


Więcej o kontaktach z klientami:

Umowa kredytowa - prawa i obowiązki klienta »

PODZIEL SIĘ

Powiązane artykuły na stronie